Nordisk CEO  Jonas Hemmingsen for Kommunikations- og marketingsvirksomheden GroupM

Foto: GroupM
09.10.20 DIB Nyheder

Nyt medlem vil trække internationalt talent til Danmark

Kommunikations- og marketingsvirksomheden GroupM er nyt medlem af Dansk Industri og DI Rådgiverne. De vil gerne medvirke til at tiltrække endnu mere internationalt talent til Danmark – og så skal rådgivere blive bedre til at demonstrere den samfundsmæssige værdi, der skabes, mener direktøren.

- I GroupM er vi midt i en transformation fra at være en klassisk bureau-virksomhed til at være et konsulenthus med en bred vifte af kompetencer., siger Jonas Hemmingsen, som er nordisk CEO i GroupM.

GroupM er en international virksomhed, som i Danmark dækker over en gruppe af seks bureauer. Indenfor kerneområdet har gruppen en markedsandel på ca. 30 procent, og det er derfor en af sværvægterne i media-bureau branchen, som nu er trådt ind som nyt medlem af Dansk Industri og DI Rådgiverne.

- Virksomhedens transformation er et modsvar på kundernes stadig mere komplekse behov i takt med digitalisering af marketing og kommunikation og udvikling af virksomhedernes egne digitale platforme, fortæller Jonas Hemmingsen.

Læs også: Ærgerlige virksomheder mister uvildig rådgiver

Behov for mangfoldighed og internationalt talent

Derfor søger og udvikler GroupM i dag nogle helt nye og andre kompetencer end for få år tilbage.

- I dag har vi eksempelvis både udviklere, datamatikere og sociologer ansat udover de kommunikations- og marketingsprofiler, som vi selvfølgelig stadig har behov for, siger Jonas Hemmingsen.

Det betyder også, at virksomheden i stigende grad ser ud over landets grænser for at finde de rette kandidater. Bl.a. gennem et samarbejde med det amerikanske universitet MIT.

- Uddannelse og tiltrækning af talent udefra er en meget vigtig dagsorden for os, ligesom det er en vigtig politisk dagsorden for DI. Og det betyder meget for os i tilvalget af DI, fortæller GroupM-direktøren.

Læs også: IMD: Danmark er europamester i digitalisering – og nummer 3 i verden

Byg bro over branche-skel

Han ser det også som en fordel, at branchefællesskabet DI Rådgiverne rækker ud over kommunikations- og marketingsbranchen.

- I GroupM er vi jo i fuld gang med at udvikle kompetencer, som rækker ud over marketing og kommunikation. Omvendt ser vi også andre typer af vidensvirksomheder, som udvider med bl.a. kommunikations- og marketingskompetencer, påpeger Jonas Hemmingsen.

Derfor giver det for GroupM mere og mere mening med et branchefælleskab, der bygger bro over traditionelle branche-skel, fordi det styrker både vidensdeling mellem virksomhederne og den politiske gennemslagskraft.

- Vi glæder os til mange inspirerende samtaler om, hvordan vi udvikler verdens mest attraktive arbejdspladser, siger Jonas Hemmingsen.

Læs også: ”Danske virksomheder har corona-løsningerne – og de er digitale og grønne”

Vi skal vise vores værdi tydeligt

Et andet område, hvor vidensvirksomheder og konsulenthuse på tværs af brancher har en fælles udfordring, er ”myten om de dyre konsulenter”, som Jonas Hemmingsen formulerer det.

- I den offentlige debat bliver der løbende stillet spørgsmålstegn ved, hvilken værdi vi som rådgivere og konsulenter leverer – og derfor er det afgørende, at vi som virksomheder bliver langt bedre til at demonstrere dette, påpeger Jonas Hemmingsen.

GroupM Denmark har i dag cirka 450 medarbejdere i Aarhus og København, og består af bureauerne Wavemaker, MediaCom, Mindshare, Intelligence Group, Flip Studio og m/SIX,.

Læs også: Corona gør DI’s eksportfremstød virtuelle

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Henriette Søltoft

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 3654
  • Mobil +45 2088 3919
  • E-mail hes@di.dk

Relateret