Coronakrisen har afsløret et stort potentiale i mennesker, samfund og erhvervsliv, fortæller Nana Bule, adm. direktør for Microsoft Danmark.

Foto: Thomas Arnbo
19.05.20 DIB Nyheder

Nana Bule: Man kan ikke forudsige, hvordan folk reagerer i en krise

To måneders krisestyring har bekræftet Microsoft Danmarks topchef, Nana Bule, i værdien af synlig ledelse – hvad enten den er fysisk eller virtuel.

Coronakrisen kom på sin vis som et lyn fra en klar himmel. Sådan oplevede mange det givetvis. I realiteten havde mange virksomheders ledelser allerede tidligt registreret, at der var noget i gære i Kina, som havde potentiale til at få store og alvorlige konsekvenser for danske virksomheder.

Det er Microsoft Danmark og adm. direktør Nana Bule et eksempel på. Den kendte erhvervskvinde, der har stået i spidsen for it-gigantens danske division siden sidste sommer, havde allerede i slutningen af januar læst skriften på væggen.

På trods af dette blev statsministerens nedlukningstale 11. marts alligevel startskuddet til en helt ny virkelighed for både virksomheden og hende selv. Sammen med sit krisehåndteringsteam traf hun beslutningen om, at alle medarbejdere skulle arbejde hjemmefra. I processen fik hun bekræftet, hvor vigtig ledelse er i krisetider.

– Tydelig ledelse og klar kommunikation er altid vigtigt. Men i en krisetid, hvor alle arbejder virtuelt, er begge dele helt altafgørende. Min lederrolle er blevet endnu mere vigtig i den her tid, hvor opgaven er at binde organisationen sammen – og samtidig sikre retning og samhørighed, siger hun og tilføjer:

– Det handler om hurtigt at få overblik, få truffet de rigtige beslutninger og sætte retningen – samt anvise prioriteter og fokusområder for organisationen. Det handler om beslutninger og kommunikation og om at være synlig. Det står tydeligt, når man er i en situation som denne.

Læs også: Coronaledelse: Ikke lyve, ikke spille tough og ikke love for meget

Klokkeklare konsekvenser

Microsoft er en kæmpekoncern med kontorer over hele verden og talrige forretningsforbindelser. Deres fortællinger varslede fra januar, hvor alvorligt udbruddet kunne blive.

Det var dog ikke de eneste input, Nana Bule fik, som indikerede, at en storm var ved at rejse sig med potentiale til at blæse hele verden omkuld.

– Microsoft er en global virksomhed, så vi har naturligvis monitoreret udviklingen på global plan, da udbruddet tog fart i Kina, og informeret hinanden. Men omfanget og den potentielle påvirkning for danske virksomheder blev hurtig tydelig for mig gennem mit bestyrelsesarbejde i Arla og i Dansk Industri, fortæller hun.

Dermed stod det klokkeklart, at konsekvenserne kunne blive store, hvis udbruddet ikke blev holdt bag Kinas grænser. Og det var der ikke nogen tegn på.

Læs også: Forandringsparate Danmark kan sejre på coronaens slagmark

Vi har selvfølgelig været privilegerede, fordi vi er i it-branchen. Vi kender og bruger allerede den teknologi, der gør, at man kan arbejde effektivt virtuelt. Nana Bule, adm. direktør, Microsoft Danmark

Håndfast handling

Microsoft har kriseplaner og guidelines liggende klar. Derfor var Nana Bule og Microsoft Danmarks kriseteam beredt på at handle, da statsminister Mette Frederiksen (S) onsdag den 11. marts fremlagde den histo­riske nedlukning af Danmark.

Microsoft Danmark valgte at handle håndfast. Alle medarbejdere på nær en lille gruppe servicemedarbejdere fik at vide, at de allerede fra næste dag, om torsdagen, skulle arbejde hjemmefra. Nogle medarbejdere, der var på kritiske projekter on-site hos kunder, fik lov til at blive der, men ellers gjaldt reglerne for alle – deriblandt ledelsen og Nana Bule selv.

I den her situation blev det hurtigt klart, hvor store fordele en it-kæmpe har i forhold til andre typer virksomheder.

– Vi har selvfølgelig været privilegerede, fordi vi er i it-branchen. Vi kender og bruger allerede den teknologi, der gør, at man kan arbejde effektivt virtuelt. Derudover har vi altid haft stor fleksibilitet på arbejdspladsen. Det er normalt for os at have folk, der arbejder ude af huset – det være sig i hjemmet, i andre dele af landet eller i udlandet, siger hun og tilføjer:

– Men det er klart, at det er en usædvanlig situation, når alle medarbejdere skal gøre det hver dag i en lang periode. Det skaber udfordringer. Men faktisk foretog vi skiftet hurtigt og uden problemer. Det er jeg stolt af kunne lade sig gøre.

Fornemmelse for folk

Selv om Nana Bule betegner overgangen til den nye virkelighed som relativ gnidningsfri, skaber en krise nye udfordringer. En krise afslører også noget om den menneskelige mangfoldighed, man som leder skal tage hensyn til og forstå.

Når ens medarbejdere kommer under et nyt og uventet pres, og hvor elementer som fysisk sundhed pludselig er et bekymringsfelt, har det konsekvenser, som påvirker medarbejderne – på godt og ondt.

– Det slog mig i de første dage, hvordan nogle mennesker blomstrede op og fandt en dybere mening med det, de lavede. De viste en helt ny drivkraft. De leverede langt ud over det sædvanlige. Men det blev også tydeligt, at andre medarbejdere havde svært ved at finde deres ben i den nye virkelighed, siger hun.

Ingen er ens

Det var en påmindelse for Nana Bule om, at man som leder skal huske bredden i medarbejderstaben. Ingen mennesker er ens.

– Hele oplevelsen med krisen og de tiltag, vi har gjort, har været en god påmindelse for mig som leder om den menneskelige natur og folks potentiale. Nogle rummer meget mere, end man umiddelbart havde set – mens andre pludselig får brug for endnu klarere rammer og tydeligere ledelse, sige hun og fortsætter:

– Vi er alle forskellige. Man kan ikke forudsige, hvordan folk reagerer og agerer i en krise. Det stiller krav til mig som øverste leder samt hele ledelseslaget. Vi skal i høj grad fornemme, hvor folk er i alt det her.

Teknologien er værdifuld

Nana Bule betegner ikke de beslutninger, hun har skullet træffe i krisens første måned, som svære. Men de har været store. Og hun har i høj grad skullet have den menneske­lige faktor i baghovedet samtidigt med en fokus på, at forretningen skulle kunne køre videre og kunderne kunne serviceres.

– Vi har skullet træffe mange beslutninger og samtidig være klar til at justere dem i forhold til nye retningslinjer fra myndighederne og vores bagland. I den forbindelse har jeg været meget bevist om både de forretningsmæssige og menneskelige konsekvenser. Folk oplever afsavn, måske ensomhed. Derudover kan det jo være udfordrende at skulle jonglere med børn eller syge familiemedlemmer derhjemme. Det skal man have forståelse for, siger hun.

En af hendes konklusioner efter den første krisemåned var, at den afslørede et stort potentiale i mennesker, samfund og erhvervsliv. Vi har alle reageret og tilpasset os – og vi har taget mulighederne i det højteknologiske samfund til os.

– Pludselig er mulighederne i virtuelle møder og teknologi blevet tydelig for mange. Noget af det positive, krisen har medført, er, at der er sket en stor opkvalificering af it-kompetencer i erhvervslivet og på for eksempel skoler. Det viser noget om de muligheder, der ligger i den nye teknologi, siger hun og uddyber:

– Teknologi er både med til at skabe indsigt og data, og den kan være løftestang til effektiviseringer og besparelser. Men den har også vist sig enormt værdifuld i en situation som denne, hvor vi skal arbejde på afstand. Det kan vi også tage med ud af krisen.

Genåbning trin for trin

Nana Bule fortæller, at Microsoft forventer at åbne sine kontorer gradvist for en række funktioner og kundeteams. Selv om myndighedernes data to måneder efter krisens udbrud ser mere lovende ud, så har Microsoft-direktøren ét klippefast fokusfelt: Medarbejdernes sundhed. Derfor bliver genåbningen trin for trin og forsigtig.

– Vi kommer til at prioritere ud fra arbejdsopgaver og -forhold. Men det vil være frivilligt, om man ønsker at vende tilbage til kontoret. Vores medarbejderes sikkerhed forbliver vores højeste prioritet, og mens vi har været væk, er vores bygning blevet opgraderet med omfattende foranstaltninger for at minimere risikoen for smittespredning, siger hun.

Læs også: Virksomheder baner vej for åbningen af Danmark

Fakta

3 ledelsesråd fra Nana Bule:

·          Tydelig ledelse og klar kommunikation er vigtig. Det gælder i endnu højere grad, når kontakten med medarbejderne bliver virtuel. Ledelsen skal anvise klar retning og skabe samhørighed i krisetider.

·          Hav et blik for den menneskelige natur. Kriser påvirker mennesker forskelligt. Men det er ikke kun negativt. Se potentialet, og hav forståelse for det hele menneske.

·          Omstillingsparathed og agilitet er altid vigtigt, men i høj grad i en krisetid. Når man er i en situation med så stor usikkerhed, er det en vigtig kompetence at have. Man skal være parat til at navigere hurtigt.

Om Nana Bule:

·          42 år

·          2019: Adm. direktør i Microsoft Danmark siden 1. juli

·          2002 – 2019: Forskellige stillinger i Microsoft Danmark, senest som Director for Marketing & Operations og Director for Consumer & Channel Group

·          Uddannelse: CBS og IT-Universitet samt bestyrelsesuddannelse fra IMD

Bestyrelsesposter: Arla, Energi­Net, DI’s Hovedbestyrelse og DI’s Erhvervspolitisk udvalg 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Info om COVID-19

Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.

Få vejledning om coronavirus

Pernille Erichsen

Pernille Erichsen

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3092
  • Mobil +45 2724 2905
  • E-mail peer@di.dk

Relateret indhold