Et udvalg af CEO Commitment lagde fredag sidste hånd på de digitale anbefalinger. Fra venstre: Politisk direktør i DI, Emil Fannikke Kiær, CEO i Terma: Jes Munk Hansen, CEO i Fresh.Land: Mathilde K. Jakobsen, CEO i Coloplast: Kristian Willumsen, Adm. direktør i DI: Lars Sandahl Sørensen, forbundsformand i Dansk Metal: Claus Jensen, CEO i Andel Holding: Jesper Hjulmand, adm. direktør i IBM Danmark: Henrik Bodskov og DI Digitals direktør Rikke H. Zeberg.

Foto: Tom Nielsen
16.10.21 DIB Nyheder

Erhvervsledere: Sæt turbo på digitaliseringen

En stribe topledere afslutter seks måneders indsats i DI’s taskforce CEO Commitment med indspark til regeringens digitaliseringsstrategi. Nu ligger bolden hos politikerne, siger DI.

Dansk erhvervsliv spiller en stribe input på banen til regeringens varslede digitaliseringsstrategi, der er lovet klar i 2022. Forslagene kommer fra taskforcen CEO Commitment, hvor over 20 erhvervsledere siden marts i DI-regi har drøftet helt konkrete løsningsforslag, der kan sætte skub i den digitale udvikling.  

CEO Commitment afsluttede fredag sit arbejde med forslagene, der løbende er blevet videresendt og inddraget i regeringens digitaliseringspartnerskab, som 1. oktober kom med i alt 46 anbefalinger til digitale fremskridt. 

- Det er nu, at vores politikere skal i arbejdstøjet. Bolden er på regeringens banehalvdel. De næste digitale skridt kræver prioritering, finansiering, politisk mod og vilje. Men pengene skal på bordet allerede nu på næste års finanslov. Ellers går der alt for lang tid, inden vi får anbefalingerne ud at leve, siger branchedirektør for DI Digital, Rikke Hougaard Zeberg.

Overordnet anbefales en forstærket indsats for at skaffe mere digital arbejdskraft gennem uddannelse allerede fra folkeskolen. Digitale værktøjer skal bruges til at lette virksomhederne for en stigende mængde administrativt bøvl og byrder. Samtidig opfordrer CEO Commitment politikerne til at skabe langt bedre rammer for udnyttelsen af de store mængder data i både den offentlige og den private sektor.

Rikke Hougaard Zeberg ser et oplagt momentum for at rykke nu, hvor Danmarks digitale niveau har hjulpet landet igennem coronakrisen.

- Vi skal videre, fordi vi ved, at anvendelsen af ny teknologi bliver en af nøglerne til at løse de helt store samfundsudfordringer, som vi står over for. Det er udfordringer i forhold til klima, sundhed, fortsat vækst og demografisk tryk, siger hun.

Derfor venter erhvervslivet heller ikke bare på, at regeringen får lanceret en strategi. Erhvervslederne i CEO Commitment drøftede på fredagens møde en række konkrete projekter og indsatsområder, som DI og medlemsvirksomhederne kan tage fat på og vise vejen med det samme.

Læs mere om CEO Commitment

Konstruktivt arbejde

Branchedirektøren roser deltagerne i CEO Commitment for de konstruktive drøftelser og for at komme med gode og fremsynede forslag.

- Vi har løbende leveret indspil og forslag til regeringens digitaliseringspartnerskab, og vi har fået sat et solidt aftryk på partnerskabets udspil. Jeg er virkelig stolt over resultatet, siger hun.  

Regeringens digitaliseringspartnerskab kom med sine anbefalinger 1. oktober, hvor erhvervsledere bidrog til partnerskabets 46 forslag.

Læs mere om digitaliseringspartnerskabets anbefalinger

Folketinget har givet os nogle konkrete klimamål, hvor virksomhederne levere de løsninger, der skal til. Det samme kan ske på det digitale område, hvis det kommer højere op på samfundets agenda. Jesper Hjulmand, adm. direktør, Andel Holding

Gevinst for virksomheder

Virksomhederne i CEO Commitment tager forskellige gevinster med fra de seks måneders arbejde.

Coloplast adm. direktør, Kristian Willumsen, fremhæver arbejdet med digitalisering af sundhedsdata, hvor CEO Commitment blandt andet foreslår at bygge dataplatforme, der sikrer et nemt og hurtigt overblik over adgang til offentlige og private data. 

- Det er vigtigt for os som en større virksomhed på sundhedsområdet. Men jeg har igennem CEO Commitment også fået indblik, hvor vigtigt dette er for mindre virksomheder, siger Kristian Willumsen.

Hvis Danmark skal være i superligaen i forhold til deling af eksempelvis sundhedsdata, skal platformene udvikles og drives i partnerskaber mellem myndigheder og virksomheder. 

Startup virkomheden Fresh.Lands adm. direktør og medstifter, Mathilde Kjærgaard Jakobsen ser digitalisering lig med grøn omstilling. Fresh.Land er født digital, så derfor var det en øjenåbner at mødes med topchefer fra mere modne virksomheder i CEO Commitment.

- Det har givet mig et nyt perspektiv på digitalisering, hvor de skal gennemføre digitale forandringer for medarbejdere, der måske har været i deres virksomhed i 30 år. Deres situation er en anden end vores, siger hun.

Jesper Hjulmand, adm. direktør for energiselskabet Andel, håber at CEO Commitment kan skubbe på en udvikling, hvor digital omstilling bliver lige så håndfast som den grønne omstilling.

- Folketinget har givet os nogle konkrete klimamål, hvor virksomhederne levere de løsninger, der skal til. Det samme kan ske på det digitale område, hvis det kommer højere op på samfundets agenda. Erhvervslivet vil kunne udvikle de nødvendige digitale værktøjer, som alle vil få glæde af, siger Jesper Hjulmand.

Andel har lagt fiberkabler ned de seneste 20 år og har derfor taget del samfundets digitalisering.

Jim Snabe: Godt DI ruller videre

Sideløbende med DI’s CEO Commitment har regeringen idé-udviklet i Digitaliseringspartnerskabet med A. P. Møller – Mærsk og Siemens AGs bestyrelsesformand, Jim Hagemann Snabe i spidsen. Han ser positivt på, at DI udvælger særlige digitale indsatsområder, der arbejdes videre med. Og han ingen grund til at vente med at komme i gang.

I et interview med IT Watch, fremhæver Jim Hagemann Snabe erhvervslivet, som den ene af to grundpiller bag videre digitalisering. Derfor er det også passeret i front i Digitaliseringspartnerskabets rapport, der blev præsenteret 1. oktober.

- Det er der, væksten kommer fra, og det er der, velstanden kommer fra. Derfor er jeg også glad for at se, at DI tager den del af rapporten og ruller videre med det og laver commitments omkring det, siger Mærsk-formanden.

Læs hele artiklen i IT-Watch her 

Regering varsler første skridt

DI Digitals branchedirektør Rikke Hougaard Zeberg, ser et enormt potentiale i forhold til at finde løsninger på vores store samfundsudfordringer og udviklingen af nye konkurrencedygtige produkter fra danske virksomheder.

-  Det gælder alle områder fra data på energiområdet, data i landbruget, data i transportsektoren til data i sundhedsvæsenet og meget mere, siger Rikke Hougaard Zeberg og fortsætter:

Finansminister Nicolai Wammen varmer op til, at digitaliseringen bliver en del af de politiske forhandlinger om næste års finanslov. Det skete, da Digitaliseringspartnerskabet præsenterede deres anbefalinger den 1. oktober her.

Læs også: Wammen - Digitalisering bliver del af finanslov

Startup virkomheden Fresh.Lands adm. direktør og medstifter, Mathilde Kjærgaard Jakobsen ser digitalisering lig med grøn omstilling.

Video: Tom Nielsen

Fakta

CEO Commitments anbefalinger til regeringens digitaliseringspartnerskab: 

  • Vi skal have en samfundskontrakt om, at data SKAL bruges til at skabe værdi for alle
  • Vi skal i fællesskab offentlig og privat bygge dataplatforme, der viser, hvordan data kan stilles til rådighed og deles
  • Vi skal lave branchespecifikke rammer for øget datadeling
  • Vi skal definere fælles principper for deling af data og få forudsætningerne på plads
  • Bedre videndeling mellem virksomhederne
  • Flere unge med digitale kompetencer ud i SMV’erne
  • It-systemerne afspejler SMV’ernes hverdag
  • Løftede digitale kompetencer i erhvervslivet
  • Gentænk det offentlige efter- og videreuddannelsessystem
  • Lav én samlet platform for digitale læringsforløb, så kræfterne samles og undervisningen løftes
  • Gør udbuddet af efteruddannelseskurser mere gennemskueligt
  • Gør teknologiforståelse i folkeskolen obligatorisk og indfør teknologisk pædagogikum
  • Uddan flere it-specialister
  • Prioritér opkvalificering med digitale kompetencer i virksomheden
  • Tiltræk de digitale talenter gennem branding af virksomhedernes digitale indsatser

Læs mere om anbefalingerne her

Rikke Hougaard Zeberg

Rikke Hougaard Zeberg

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3173
  • Mobil +45 2084 0194
  • E-mail riz@di.dk

Relateret indhold