I Royal Arena er tilstanden nu mere ’normal’ her halvvejs igennem 2023, hvor Dan Hammer træder tilbage som formand for DI Turisme & Oplevelser og gør status.

Foto: Morten Rygaard
13.07.23 DIB Nyheder

Styrk den internationale markedsføring af Danmark

Ifølge Royal Arenas adm. direktør Dan Hammer er der et stort potentiale i at markedsføre den unikke danske livsstil endnu mere offensivt overfor højtforbrugende gæster fra Asien. Den afgående formand for DI Turisme & Oplevelser glæder sig også over igen at tjene egne penge efter coronapandemien.

Han er en glad mand – direktøren for fest og fornøjelser – bedre kendt som Dan Hammer og adm. direktør for Royal Arena.

Glad fordi det går godt med aktivitetsniveauet og fremfor alt at få gæster til igen at komme ud og mærke suset i et menneskehav i en fyldt Royal Arena. Og glad fordi han nu er i gang med et fuldt år uden corona-kompensation og med de fleste medarbejdere tilbage.

- Det ligger dybt i en erhvervsmand som mig, at jeg har det bedst, når vi tjener vores egne penge. At være på ”offentlig forsørgelse” under coronakrisen var nødvendigt men uvant, så der er en kæmpe lettelse og tilfredsstillelse i, at vi nu igen klarer os selv, siger han.

Lidt mere af det hele

Dan Hammer fortæller, at Royal Arena kom flyvende ud af corona i 2022. Til trods for at virksomheden var blandt de sidste, der fik lov til at åbne igen, selvom den var den første, der blev lukket ned, og kun havde ni måneders drift, var resultatet sidste år på niveau med 2019.

- Vi havde mange udsolgte arrangementer. Der var dels en kæmpe opsparet lyst til at komme ud og dels en tendens til, at gæsterne ville have det lidt ekstra godt. Vi solgte mere end normalt i restauranterne, og ikke mindst flere og dyrere drikkevarer.

I Royal Arena er tilstanden nu mere ’normal’ her halvvejs igennem 2023, hvor Dan Hammer træder tilbage som formand for DI Turisme & Oplevelser og gør status.

Stor taknemmelighed og ambivalens

I bakspejlet ser den administrerende direktør en tid, hvor coronakrisen har sat – og stadig sætter – tungt aftryk på turismeerhvervet i Danmark.

Det er ham magtpåliggende først og fremmest at sende en stor tak og megen taknemmelighed til de mange i DI, der knoklede for virksomhederne under krisen.

- Jeg kan slet ikke prise DI-medarbejdernes indsats og al den konkrete hjælp vi fik, nok. Som arbejdsgiverforening viste DI virkelig sit værd - som rådgiver og brobygger mellem os virksomheder, politikere og styrelser, siger Dan Hammer.

Den afgående formand for DI Turisme & Oplevelser fortæller, at coronatiden også var en svær tid at være formand i.

Selv var han direktør for et venue, der var hermetisk lukket i lange perioder, mens han sad til bords med kollegaer i udvalget, hvis virksomheder boomede mere end nogensinde før.

- Det var ambivalent, ingen tvivl om det. Men jeg oplevede samtidig en stor forståelse hen over ’kløften’ mellem os, der var truet på livet, og dem, hvis virksomhed satte den ene vækstrekord efter den anden på grund af øget indenlandsk efterspørgsel. Og personligt er jeg stolt af, at vi formåede at stå sammen, siger han.

Coronatidens seksdagsregel kan stadig få Dan Hammer op i ’absolut urimeligt-feltet’. Det samme kan de bekendtgørelser, der mindede mere om revytekster end lovtekster samt det ’uendelige bureaukrati’, der omgav kompensationsordningerne, som nok var gavnlige, men ifølge ham blev implementeret uhensigtsmæssigt og af et apparat, der var voldsomt underdimensioneret, og hvor medarbejderne led under presset.

Læs også: Dansk turisme har rekordsommer i vente

Danskernes hverdag er noget helt unikt. Vi har ikke bjerge og dale, men mange turister er dybt fascinerede af, hvordan vi lever. Dan Hammer, adm. direktør, Royal Arena

De højtforbrugende gæster mangler fortsat

Dan Hammer glæder sig over, at den indenlandske turisme i Danmark har det godt. Men - for der er et stort ”men”.

Han peger på, at de højtforbrugende turister – krydstogtgæsterne, de besøgende fra oversøiske destinationer som for eksempel landene i Asien samt USA og dem, der skal på konference – fortsat mangler for, at turismeerhvervet kommer på niveau med tiden inden coronakrisen.

- Der er brug for flere oversøiske flyruter, brug for mere international markedsføring af Danmark og brug for rammevilkår, der ligestiller os med for eksempel svenskernes moms på koncertbilletter. Det globale marked for de ’dyre’ turister er ekstremt konkurrencepræget, siger Royal Arenas adm. direktør.

Læs også: Vi skal have meget mere Tour de France!

Lad København trække

Stod det til Dan Hammer, skulle Danmark i endnu højere grad markedsføres på danskerne - og på København.

- Danskernes hverdag er noget helt unikt. Vi har ikke bjerge og dale, men mange turister er dybt fascinerede af, hvordan vi lever – at her er så rent og trygt, at vi cykler og lader børnene sove ude. Det er svært at kopiere, og det er Danmarks store konkurrencefordel i den internationale turisme, siger han.

Derudover peger Royal Arenas adm. direktør på, at København er oplagt som det lokomotiv, der kan trække væksten og hjælpe erhvervet i mål med de ambitiøse målsætninger i den spritnye nationale turismestrategi.

- Jeg håber, at både politikere og turismeerhvervet som helhed vil se rationelt på Københavns enestående potentiale, når det handler om at få flere af de højtforbrugende turister tilbage til landet. Det er primært hovedstaden, der trækker i det segment, og det vil gavne hele erhvervet, hvis den kendsgerning afspejles i indsatsen for at få flere turister til Danmark, siger han.

Læs også: Hovedstaden vil have flere megaevents

Fakta

Dan Hammer

  • 59 år
  • direktør Danish Venue Enterprise A/S (Royal Arena) siden 2014
  • Tidligere koncernchef i PARKEN Sport & Entertainment.
  • Medlem af bestyrelsen i Skjern Håndbold A/S og Wonderful Copenhagen
  • Afgående formand for DI Turisme og Oplevelser.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Skrevet af:

Karen Witt Olsen

Maria Krüger Torp

Maria Krüger Torp

Chef for DI Turisme & Oplevelser

  • Direkte +45 3377 3464
  • Mobil +45 2625 6230
  • E-mail mkto@di.dk

Relateret indhold