Elements of AI

17.03.21 HR og ledelse Nyheder

Finske eksperter skal øge dansk kendskab til kunstig intelligens

Under 8 pct. af danske SMV’er anvender kunstig intelligens, og det koster på konkurrenceevnen. DI går forrest i et samarbejde med finske aktører om gratis videreuddannelse til danske virksomheder.

Potentialet i kunstig intelligens er enormt og kan flytte virksomhederne til det næste niveau i digitaliseringsbølgen. Ifølge en rapport fra McKinsey har kunstig intelligens potentialet til at styrke Danmarks BNP med 1,6 pct. på sigt. Desværre er det fortsat få små- og mellemstore danske virksomheder, der bruger kunstig intelligens. Ifølge Danmarks Statistik anvender bare 4-8 pct. af danske virksomheder med færre end 250 ansatte kunstig intelligens. Det skal vi lave om på.

Derfor afholder DI i samarbejde med Københavns Universitet og Finlands Ambassade i København et lanceringsevent 6. april, hvor vi præsenterer et nyt, gratis uddannelsestilbud til danske virksomheder.

EU-anbefalet kursus kommer til Danmark

Viden om kunstig intelligens må ikke være forbeholdt nogle få eksperter, men skal ud til den brede befolkning. Det mener University of Helsinki og konsulenthuset Reaktor, som i fællesskab har udviklet et online-kursus ved navn ”Elements of AI”.

Kurset giver en grundlæggende forståelse for kunstig intelligens, og det er tilgængeligt og gratis for alle. Derfor er Elements of AI et ideelt redskab til at udbrede viden om kunstig intelligens til flere.

I forbindelse med Finlands EU-formandskab i 2019 besluttede den finske regering at gøre kurset tilgængeligt på alle europæiske sprog for at udbrede kendskabet til kunstig intelligens. Det sker samtidig med, at regeringen i samarbejde med erhvervslivet skal udarbejde en digitaliseringsstrategi for Danmark, som skal komme med sine første anbefalinger til efteråret.

  

 




 

Branchedirektør Rikke Hougaard Zeberg, DI Digital
Kunstig intelligens er én af nøglerne til at sikre virksomhedernes konkurrenceevne, og det er afgørende, at flere får en basisviden om det. Det kan Elements of AI være løsningen på Branchedirektør Rikke Hougaard Zeberg, DI Digital

  

 

 

 

Vigtigt at fjerne fordomme om AI

I DI oplever vi, at én af kerneudfordringerne for øget digitalisering i danske SMV’er er mangel på forståelse for, hvad kunstig intelligens er og hvad, det ikke er. Kunstig intelligens er kompliceret stof, men alle behøver heller ikke være eksperter.

Et godt sted at starte for virksomhederne er at klæde både ledelse og medarbejdere på med grundlæggende forståelse for kunstig intelligens og f.eks. forståelse for, hvilke opgaver, man med fordel kan automatisere og hvilke, man ikke kan.

Der kan også være bekymring i virksomheden om, hvad kunstig intelligens kan betyde for medarbejderne: bliver de nu overflødige? Med en grundlæggende forståelse vil man også kunne skabe større tillid til kunstig intelligens og afmystificere fænomenet.

I DI har vi oprettet en digital taskforce, der skal sikre Danmarks digitale førerposition. Læs mere om  CEO Commitment her.

 

Relateret

Brug for rådgivning?

Skriv til vores eksperter