04.11.22 E-eksport Internationalt salg

Her rykker online B2B salg 7,2 gange hurtigere i USA

I USA er der nye stærke tendenser i B2B-salget, men i Danmark er vi slet ikke med endnu. USA er Danmarks største eksportmarked og over det seneste år har vi solgt varer og tjenester for mere end 250 milliarder kroner på det amerikanske marked.

Eksporten til USA er over de seneste år blevet løftet af øget økonomisk aktivitet og en styrkelse af dollaren. Dollaren er på det stærkeste niveau i 20 år, og det gør det nemmere for danske virksomheder, at eksportere til USA. Den stærke dollar betyder, at vores produkter bliver billigere for amerikanerne eller at vi få flere kroner for vores varer og tjenester, siger DI's cheføkonom for økonomisk politik og analyse Allan Sørensen. 

Det amerikanske e-commerce marked

USA er verdens største økonomi og verdens andet største e-commerce marked – kun overgået af Kina. Det gør det amerikanske marked lukrativt for en dansk virksomhed, både fordi der er gode afsætningsmuligheder og efterspørgsel på danske produkter. 

Danske virksomheder skal være opmærksom på, at salget i USA er rykket online, i højere grad end i Danmark. Det gælder både forbrugersalget og nok som følge deraf, også B2B salg.  

B2B e-commerce er ikke en ny ting, faktisk har det eksisteret i over 20 år, men i 2015 lancerede Amazon, Amazon Business og i 2019 gik Alibaba, verdens største B2B e-commerce platform, ind på det amerikanske marked. Det skabte nye bevægelser for amerikansk B2B salg. 
 
I 2020 kom Covid-19 og under pandemien, blev amerikanske virksomheder, lige så vel som alle andre, nødsaget til at finde nye veje til salg og indkøb. Det gav yderligere fart til online B2B salg og det var især via online markedspladser, at det accelererede.  
 
Iflg. Digital Commerce 360, der overvåger de amerikanske markedspladsers udvikling, vokser e-commerce via online markedspladser i 2022, 7,2 gange mere end andet e-commerce salg. Digital Commerce 360 har analyseret sig frem til, at salget på de amerikanske B2B markedspladser er steget med 130 procent fra 2021 til 2022. 

Alibaba og Amazon fører an, også på B2B 

Det estimeres, at der findes godt 400 forskellige større B2B markedspladser i USA og et sted mellem 260-300 i Europa. 

De dominerende spillere på B2B, er de samme som på forbrugersiden. Alibaba har ikke annonceret eksternt hvad deres transaktionstal er, men meddeler, at de har fundet et solidt fodfæste på det amerikanske B2B marked, som nu er en af deres hurtigst voksende regioner, hvor mere end 200.000 leverandører sætter varer til salg. Især rykker kategorier indenfor landbrug, fødevarer, skønhed og sundhed, medicinalvarer og elektronik. Kategorier danske virksomheder er stærke i. 

eBay Business Supply, har også en B2B platform, men hver tredje online B2B transaktion sker på Amazon. 
 
Find her: Listen med 400 B2B markedspladser i USA, som du kan kontakte 
 
Tidligere på året lancerede Amazon en ny feature på deres platform ”Amazon Business Punch-In” som er en løsning, der sikrer, at virksomhedens ansatte, når de indkøber via Amazon Business, holder sig indenfor rammerne både i budget og i forhold til virksomhedens indkøbsreglementer. En løsning som får en stor betydning, da det letter dagligdagen for indkøbere og de indkøbsansvarlige.  
 
Under pandemien lancerede Amazon en feature, der gør det nemmere for brugeren at handle lokalt. Dette for at imødekomme den trend, der blev stor under pandemien #supportlocal - hvor forbrugerne gerne ville støtte det lokale handelsliv. 
 
De store markedspladser lancerer på daglig basis nye features med funktioner, der gør det nemmere for både indkøberen og sælgeren, og med funktioner der tapper ind i nye og aktuelle trends. Denne udviklingskapacitet som de store markedspladser har, gør at de ofte vinder over mindre websites som indkøbskanal. 

Danske virksomheder har et problem 

I en, endnu ikke udkommet, B2B e-commerce analyse foretaget af DI e-commerce og analysehuset Wilke blandt danske virksomheder, afslører tallene, at danske virksomheder har neddroslet online salg i 2022. De er gået tilbage til klassiske salgskanaler som telefon, mail og kørende sælgere – i stedet for at udnytte momentum skabt under Corona. 
 

Det er især et problem, fordi udviklingen går stærkt på e-commerce markedet, hvor salget vindes af den, der er bedst til at udnytte nye salgskanaler, teknologier og forstår at arbejde med den digitale kunderejse. Jo længere danske virksomheder venter på, at springe på vognen jo større læringskurve venter der.  
 
Læs også: Amerikanske SMVer er 10 gange bedre til e-eksport end danske

Skal Dansk Industri hjælpe med dit online-salg? 

Du kan få hjælp til at vækste din virksomhed online hos Dansk Industri. Vi udgiver analyser, hvor online salg er i fokus. Vi laver guides, få fx her et e-commerce overblik på fem af Danmarks største eksportmarker - eCommerce Market Overviews

E-commerce, International, Handel