Recommerce: Nye trends, skaber ny omsætning og bæredygtig handel
En mere bæredygtig forbrugeradfærd sniger sig ind og sætter sig i nye trends og nye online forretningsmodeller. Inflationen og de stigende priser, har accelereret udviklingen af køb og salg af brugte varer. Før var det mest forbruger til forbruger at det foregik – nu er det blevet til den nye vækstvej for førende brands og Europas største webshops.
I Dansk Industris nye B2C analyse ”Danskernes e-commerce tracker” har vi spurgt ind til danskerne onlineadfærd og forbrug.
15% af danskerne svarer, at de indenfor den seneste måned har handlet datovarer online, altså varer hvor udløbsdatoen er overskredet, og hos online portaler som fx Too Good To Go eller Motatos.
De unge driver trenden
De unge er glade for at handle genbrug og bæredygtigt. Både med lyst til at tage ansvar for miljøet og nu også med et ekstra kig til økonomien, er motivationen ikke blevet mindre for de unge forbrugere.
Mere end hver fjerde (28%) af de unge forbrugere har den seneste måned handlet ind gennem en madspildsapp.
22% af de unge har handlet genbrugsvarer online fx hos DBA.dk. På tværs af alle forbrugertyper er tallet 14%. Så de unge ligger hele 8 procentpoint over gennemsnittet.
Det bæredygtige indkøb foregår dog på tværs af alle aldersgrupper og lever både online og i de fysiske butikker. De seneste år er dagligvarehandel fx begyndt at sælge datovarer.
De unge forbrugere, øger forbruget online
Analysen ”Danskernes e-commerce tracker” afslører, at de unge forbrugere er den kundekategori med lavest forbrug. Dette er naturligt nok, da de også er den forbrugergruppe, der typisk har det laveste rådighedsbeløb.
Men i modsætning til andre forbrugertyper, har de unge i 2022 øget deres onlineforbrug. De har i 2022 i gennemsnit handlet online fire gange per måned og brugt 1322 kr.
I forhold til 2021 er det i gennemsnit 0,4 flere handler, og 56 kr. mere i forbrug. Heraf har de i gennemsnit brugt 346 kr. på bæredygtigt indkøb enten fordi de handler datovarer, genbrug eller outlet.
Det betyder ikke, at de unge samlet set har brugt flere penge, men blot at de bruger dem i stigende grad på onlineindkøb.
Læs også: Historisk underskud på den danske e-handelsbalance
Hvad er recommerce?
Recommerce er termen for genbrugssalg via e-commerce. Altså gensalg af brugte varer. En ganske kendt forretningsmodel fra de fysiske butikker som Røde Kors butikkerne eller grundejerforeningens årlig loppemarked. På den måde er selve forretningsmodellen ikke ny, men den er vokset og digitaliseringen af salg og mediekanaler har udviklet mulighederne.
Læs også: Tre afgørende e-commerce trends for din virksomhed i 2023
Udover madspildsapps der videresælger andres datoudløbet produkter, har brands og produktejere også selv etableret egne onlinesalgskanaler, der sælger datovarer direkte til forbrugerne. Fødevarer med mindre end 75% holdbarhed, kan ikke længere sælges til forhandlerne. For at reducere madspild, kan det sælges via madspildsportaler eller via egne online salgskanaler direkte til forbrugerne.
Hos Orkla har de lanceret Kim´s webshop, der skal reducere ”snackspild”. Det samme gælder for mærket Odense Marcipan. Her er der naturligvis ikke tale om salg af brugte produkter, men salg af varer der ikke længere kan sælges på samme vilkår, men som et outlet produkt.
Hør mere om hvordan Odense Marcipan har startet deres e-commerce rejse:
Reparation af tøj og ting – vinder også ind i detailhandel
For nylig har Spejder Sport fortalt til markedsføring.dk, at de nu tilbyder reparationer af tøj , altså en skrædderservice. Hvor detailhandelen førhen kun var interesseret i at sælge nyt, åbner de nu også op for at reparere.
Spejder Sport tilbyder desuden kurser og vidensdeling om cirkulær produktion, udskiftning af lynlåse og udlejning af outdoor-udstyr og gensalg af produkter købt i Spejder Sport.
Det vil foregå således, at kunderne kan komme med produkter fra udvalgte mærker, der ikke er ældre end tre år og bytte det til en kupon på 30 procent af den oprindelige pris. Det er blandt andet det tøj, Spejder Sport vil sælge secondhand.
“Det er blandt andet inspireret af Patagonias worn wear, der er en kæmpe forretning og succes for dem. Vi har haft mange samtaler med Patagonia om konceptet, og de har fortalt, at det nærmest er blevet en ting, at kunder vil have deres jakker med en reparations-lap på,” siger Thomas Vangsgaard til markedsføring.dk
Fordelene ved recommerce
Køb og salg af genbrugsvarer forlænger levetiden på produkterne og i datovarekategorien reducerer det madspild. Begge dele har en positiv indflydelse på et mere bæredygtigt forbrug og positiv indflydelse på miljøet. Det giver virksomheder, der går den vej et mere positivt indtryk for forbrugerne og signalerer ansvar og ansvarlighed, hvilket især de unge forbruger godt kan lide. Netop fordi der er et signal om klimavenligt indkøb, når vi køber genbrug, så er det i takt med at den dagsorden er blevet vigtigere for forbrugerne også blevet social accepteret at handle genbrug.
Når brands og producenter har en gensalg og/eller reducer madspildsstrategi på plads – så taler det direkte ind i virksomhedens Corporate Social Responsibility, den såkaldte CSR strategi – som mange virksomheder har fået på plads over årene.
Få en ekstra omsætningsstrøm
Selvom at recommerce er en forretningsmodel, der promoverer bæredygtig detailhandel – så skal man jo da ikke glemme, at det også giver en ny indtægtskilde. Fx har Kim´s webshop fornyelig måtte udbygge deres webshop til også at kunne tage B2B ordrer, da virksomheder fandt vej til webshoppen og handlede ind til firmafesten direkte fra Kim´s webshop. En uventet men glædelig overraskelse, der jo også skaber en ekstra omsætning.
De steder hvor brands har indbygget en ”byt dit gamle produkt og få et nyt produkt” model ind – sikrer de sig også det næste salg og øger kundeloyaliteten og livstidsværdien.
Forskellige recommerce markedspladser
Der findes mange forskellige løsninger indenfor køb og salg af brugte varer. Den mest kendte model er P2P.
Peer-to-peer (P2P) markedspladser
Peer-to-peer markedspladser forbinder forbruger med andre forbruger. Det er fx online markedspladser som DBA.dk og Facebook Marketplace, eBay og Etsy.
Centralstyret recommerce - markedspladser
En centralstyret recommerce markedsplads er en webshop, som varetager både salg, forsendelse og markedsføring af produkterne. Det kan sagtens være nye varer, men fra gamle kollektioner. Et meget succesfuldt eksempel på det er stockX.com. Her sælges varerne efter højeste bud. Det kunne også være laurtiz.com.
In-house recommerce
Inhouse recommerce er, når brands ønsker at holde det hele under samme tag. Et anerkendt eksempel på det, er Lullumon, der tilbyder et gavekort/kupon til den der sætter sit brugte udstyr til gensalg på siden, som meget belejligt kan anvendes til køb af nyt udstyr. Samme model som Spejder Sport nu har indført.
Rationalet er, at de kunder der køber nyt udstyr, er også i markedet for brugt udstyr og Lullumon ønsker selv at have andel i det øko-system, der findes med gensalg af produkter, de har produceret. Det giver både point i CSR-bogen, en ny omsætningstrøm og øget kundeloyalitet.
Markedet for gensalg – recommerce
Ifølge ecommerce news er det europæiske recommerce markedet 75 mia. euro værd og det forventes at vokse med 60% og dermed være 120 mia. euro værd i 2025.
Det vurderes af Cross Border Commerce Europe, at markedet for gensalg vokser 20 gange mere end det øvrige detailsalg og de forventer, at dette markedet vokser fra at udgøre 10% i markedsandel, til i 2025 at udgøre 14%.
De stigende priser og inflationen vurderes til at være primær årsag til at markedet vokser meget mere lige nu end tidligere set.
Disse tal og denne udvikling har nok også inspireret danskernes favoritwebshop Zalando til at oprette en ”pre-owned” kategori, som de er gået live med. Her kan forbrugerne handle genbrug på nøjagtig samme måde, som de handler nyt på deres webshop.
Møbler, mad og tøj ejer ikke recommerce kategorien. Den lever også i bedste velgående for biler, byggematerialer og meget andet. Så overvej - kunne det være en vej for jer også?
Få danskernes Top 10 webshop i analysen i Danskernes e-commerce tracker
eBay , som sammen med Amazon, er verdens første og største e-commerce platform er dog stadig verdens største markedsplads for køb og salg af brugte varer.
I Danskernes e-commerce tracker, kan du finde flere indsigter om danske forbruger online adfærd og forbrug. Analysen udkommer hvert kvartal, men som noget nyt også i en årsanalyse. Analysen er udarbejdet af Epinion og Dansk Industri.
Danskernes årlige e-commerce tracker 2023
For at blive klogere på danskernes online vaner, har Dansk Industri og Epinion udviklet Danskernes e-commerce tracker. Den afdækker bl.a. hvem der handler mest online, hvad de køber, hvor de køber ind, hvor meget de køber for og hvad der er de vigtigste parametre for at vælge en webshop. Download analysen og bliv klogere på danskernes indkøbsvaner