27.10.23 Vi rådgiver dig Nyheder

Analyse: Danskernes e-commerce tracker – status på tredje kvartal

Kinesiske Shein hitter, nemlig.com er alene, og danskerne øger værdien af deres online kurvstørrelse. Der er nok aha oplevelser at tage fat på – men lad os lige starte med den, du sidder med i hånden – mobilen.

Mobiltelefonen øger forspringet  

43% handlede på mobilen i tredje kvartal. Det er det højeste forspring, vi indtil videre har set i forhold til computeren, der har 35% af købene. ​ 

Mobilen har været en førende enhed siden 2022, men det er første gang, at den har så markant et forspring med hele otte procentpoint.​ 

Alle forbrugergrupper undtagen seniorerne har i 2023 mobilen som foretrukne indkøbsenhed. Hele 64% af forbrugergruppen ”forældre med hjemmeboende børn” handler fra mobilen

Betaling via app på mobiltelefonen går frem med to procentpoint ift. 2022 og bruges i 34% af tilfældene. Kreditkortet er stadig det mest brugte med 55%, men mobilbetaling vinder stadig fremgang.

Det understreger, at onlinesalg til de danske forbrugere foregår - mobile-first.

Læs også analysen: Danskernes e-commerce tracker, andet kvartal 2023.  

Hvad køber de?​ 

En våd dansk sommer løftede onlinesalget af rejser. 10% af alle onlineordrer gik denne sommer (juni, juli og august) til rejsebranchen. Til gengæld gik onlinesalget af kultur og oplevelser tilbage med fem procentpoint i forhold til sommeren 2022.

imagef9dmw.png

De fysiske produkter er dog det, danskerne køber mest af online. Top fem indenfor fysiske produkter er 1:tøj/sko, 2:apotek/skønhed, 3:dagligvarer, 4:bolig/møbler, og 5:elektronik. For sammenligning ser den globale Top fem over verdens mest solgte onlinekategorier sådan her ud 1:tøj/sko, 2:elektronik, 3:legetøj, 4:apotek/skønhed og 5:mad ifølge Statista.

Onlineforbruget er øget i værdi i forhold til tredje kvartal 2022​ 
De danske onlineforbrugere har brugt 174 kr. mere i tredje kvartal 2023 i forhold til samme kvartal 2022. Det er særligt i august, hvor danskerne har øget forbruget med 131 kr. i forhold til august 2022. ​ 

Seniorerne har brugt flest penge på fysiske produkter, rejser og oplevelser, men bruger færrest penge på online underholdning. Den sidste kategori fører de unge i.​

Kvinderne handler online for mere og flere gange end mænd. De 31-50-årige er de forbrugere, der handler for mest. I tredje kvartal brugte de 1.725 kr. per måned, hvilket er et løft på 74 kr. i forhold til samme kvartal sidste år. Voksne uden hjemmeboende børn er forbrugergruppen med den største kurvstørrelse.

Danskernes favoritwebshop - Top 10​ 

Kinesiske Shein har sneget sig ind i top tre. I samme kvartal sidste år var Shein ikke at finde på danskernes top 10 over favoritwebshops. ​Det var til gengæld tre webshops med salg af dagligvarer.  

I tredje kvartal 2023 er kun nemlig.com med i top 10. Til gengæld er nemlig.com rykket fra en tiende plads til en sjette plads. Coop røg ud af danskernes top ti, da de i starten af 2023 lukkede for onlinesalg af dagligvarer. Bilka er ikke lykkedes med at komme i top 10 i dette kvartal. Det er til gengæld Elgiganten.

image717mq.png

Læs også: Ny analyse viser, hvorfor udenlandske online markedspladser vinder danske forbrugere.

Relateret indhold