Analyse: Danskernes e-commerce tracker – status på tredje kvartal
Kinesiske Shein hitter, nemlig.com er alene, og danskerne øger værdien af deres online kurvstørrelse. Der er nok aha oplevelser at tage fat på – men lad os lige starte med den, du sidder med i hånden – mobilen.
Mobiltelefonen øger forspringet
43% handlede på mobilen i tredje kvartal. Det er det højeste forspring, vi indtil videre har set i forhold til computeren, der har 35% af købene.
Mobilen har været en førende enhed siden 2022, men det er første gang, at den har så markant et forspring med hele otte procentpoint.
Alle forbrugergrupper undtagen seniorerne har i 2023 mobilen som foretrukne indkøbsenhed. Hele 64% af forbrugergruppen ”forældre med hjemmeboende børn” handler fra mobilen.
Betaling via app på mobiltelefonen går frem med to procentpoint ift. 2022 og bruges i 34% af tilfældene. Kreditkortet er stadig det mest brugte med 55%, men mobilbetaling vinder stadig fremgang.
Det understreger, at onlinesalg til de danske forbrugere foregår - mobile-first.
Læs også analysen: Danskernes e-commerce tracker, andet kvartal 2023.
Hvad køber de?
En våd dansk sommer løftede onlinesalget af rejser. 10% af alle onlineordrer gik denne sommer (juni, juli og august) til rejsebranchen. Til gengæld gik onlinesalget af kultur og oplevelser tilbage med fem procentpoint i forhold til sommeren 2022.
De fysiske produkter er dog det, danskerne køber mest af online. Top fem indenfor fysiske produkter er 1:tøj/sko, 2:apotek/skønhed, 3:dagligvarer, 4:bolig/møbler, og 5:elektronik. For sammenligning ser den globale Top fem over verdens mest solgte onlinekategorier sådan her ud 1:tøj/sko, 2:elektronik, 3:legetøj, 4:apotek/skønhed og 5:mad ifølge Statista.
Onlineforbruget er øget i værdi i forhold til tredje kvartal 2022
De danske onlineforbrugere har brugt 174 kr. mere i tredje kvartal 2023 i forhold til samme kvartal 2022. Det er særligt i august, hvor danskerne har øget forbruget med 131 kr. i forhold til august 2022.
Seniorerne har brugt flest penge på fysiske produkter, rejser og oplevelser, men bruger færrest penge på online underholdning. Den sidste kategori fører de unge i.
Kvinderne handler online for mere og flere gange end mænd. De 31-50-årige er de forbrugere, der handler for mest. I tredje kvartal brugte de 1.725 kr. per måned, hvilket er et løft på 74 kr. i forhold til samme kvartal sidste år. Voksne uden hjemmeboende børn er forbrugergruppen med den største kurvstørrelse.
Danskernes favoritwebshop - Top 10
Kinesiske Shein har sneget sig ind i top tre. I samme kvartal sidste år var Shein ikke at finde på danskernes top 10 over favoritwebshops. Det var til gengæld tre webshops med salg af dagligvarer.
I tredje kvartal 2023 er kun nemlig.com med i top 10. Til gengæld er nemlig.com rykket fra en tiende plads til en sjette plads. Coop røg ud af danskernes top ti, da de i starten af 2023 lukkede for onlinesalg af dagligvarer. Bilka er ikke lykkedes med at komme i top 10 i dette kvartal. Det er til gengæld Elgiganten.
Læs også: Ny analyse viser, hvorfor udenlandske online markedspladser vinder danske forbrugere.
Danskernes e-commerce tracker
For at blive klogere på danskernes onlinevaner har Dansk Industri og Epinion udviklet ”Danskernes e-commerce tracker”. Den afdækker bl.a., hvem der handler mest online, hvad de køber, hvor de køber ind, hvor meget de køber for. Det er vores ambition, at ”Danskernes e-commerce tracker” skal hjælpe danske virksomheder med at være på forkant med udviklingen ved at forstå forbrugerne og bevægelserne.