Vi rådgiver dig

Adoptér en skoleklasse

At adoptere en skoleklasse giver jer som virksomhed en tæt relation til den samme klasse gennem en årrække. I får glæde af eleverne allerede fra indskolingen og følger dem måske helt op til 9. klasse.

Når I adopterer en klasse, sker det i tæt samarbejde med skolelæreren, hvor fag og læringsmål løbende tænkes ind i virksomhedsbesøget. Og hvis I kan introducere eleverne både for jeres produktion og administration, er det en fordel. Det giver eleverne de mest alsidige indgangsvinkler til arbejdslivet og en bredere introduktion til forskellige uddannelsesvalg.

Kom godt i gang

Trin 1

Kontakt kommune eller RelationsNetværket

Er I interesserede i at adoptere skoleklasser? Så undersøg, om jeres kommune har en ordning for adoptionsklasser, eksempelvis via kommunes hjemmeside.

Alternativt kan I tage kontakt til RelationsNetværket, der matcher virksomheder med skoleklasser og koordinerer samarbejdet. Kontaktoplysninger finder I på projektets hjemmeside.

Hvis I vælger at samarbejde med RelationsNetværket, kan I læse om processen nedenfor.

Trin 2

Match mellem jer og skoleklasse

I kontaktes af RelationsNetværket per mail, hvor I hører mere om initiativet og et kommende samarbejde. Samtidig får I svar på opklarende spørgsmål og afstemmer I forventninger.

Hvis I indgår i dette samarbejde er der krav om, at I som virksomhed skal forpligte jer til at have klassen på læringsbesøg to gange årligt. Derudover skal I have én medarbejder, der er fast kontaktperson og repræsenteret ved møder og i undervisningsforløb.

RelationsNetværket matcher jeres virksomhed med en lokal og motiveret skoleklasse, der er orienteret om jer som virksomhed, formålet og det logistiske i besøget.

RelationsNetværket fastsætter sammen med jer en dato for opstartsmøde.

Trin 3

Opstartsmøde

RelationsNetværket afholder opstartsmøde, hvor skolelærer og den ansvarlige fra jeres virksomhed hilser på hinanden og lærer hinanden bedre at kende. Mødet finder sted enten på skolen eller i en virksomhed. Foruden RelationsNetværkets projektleder, der faciliterer mødet, kan der også være to-tre andre lokale virksomheder tilstede, der ligesom jer mødes med skolelærere tilknyttet deres adoptionsklasser.

Ved mødet planlægger I sammen med skolelæreren tema, program og dato for jeres første læringsbesøg ude i virksomheden.

RelationsNetværket tager referat, så alle er indforstået med det der er aftalt.

Mødet varer 1-2 timer.  

Trin 4

Første besøg af adoptionsklasse

I tager imod jeres nye adoptionsklasse ude i virksomheden, og så er I i gang.

Et undervisningsforløb i virksomheden tager i gennemsnit 2-3 timer.

Der vil årligt være to evaluerings- og planlægningsmøder samt to undervisningsforløb ude hos jer.

Ved hver evaluerings- og planlægningsmøde aftales tema, program og dato.


”Det er supersjovt at følge dem i så mange år”

- erfaringer fra Autohuset Vestergaard i Odense.

Hvordan kom I i gang med samarbejdet?

Vi blev kontaktet af Karsten fra RelationsNetværket, en organisation, der koordinerer alt samarbejde omkring adoption af skoleklasser. Han fortalte om initiativet, hvor man som virksomhed følger den samme klasse gennem en årrække og får besøg af eleverne to gange årligt. Her i vores Odense-afdeling startede vi selv med en 0. klasse, som nu er blevet en 8. klasse. Det er supersjovt at følge dem i så mange år.

Hvordan samarbejder I med folkeskolen?

Her klarer RelationsNetværket faktisk det hele. De indkalder til planlægningsmøde, tager referat, og sammen fastsætter vi de næste datoer for virksomhedsbesøg, så dét ligger på plads.

Ved møderne, som afholdes to gange om året, sidder vi sammen med kontaktlærerne og tre andre lokale virksomheder fra forskellige brancher, der også er en del af initiativet. Her deler vi erfaringer, fortæller om sidste læringsforløb, hvad der var fedt, og hvad der fungerede mindre godt. Dét, der er sjovt, er, at man har forskellige aldersgrupper, så man lærer af hinandens erfaringer.

Det er også her, at vi sammen med læreren planlægger næste besøg, så det bliver målrettet aldersgruppen. For eksempel hvem der forbereder hvad, og hvor mange af vores medarbejdere undervisningsforløbet kræver. Så præsenterer man for hinanden, giver feedback, og så kører det bare.

Møderne foregår på skift i de fire virksomheder, så man også kommer lidt rundt og får et netværk ud af det.

Hvordan forbereder I jer?

Adoptionsklassen er på besøg hos os to gange om året i cirka tre timer ad gangen. Derudover er der to planlægningsmøder om året af max to timer.

Inden klassen kommer på besøg, bruger den ansvarlige medarbejder cirka én dag til forberedelse.

Og så prøver vi jo at finde noget, der giver mening for eleverne. I første omgang var det rigtig meget leg. Vi byggede sæbekassebiler, hvor forældrene kom til sæbekasseløb om eftermiddagen, og så stod de og hujede og fik serveret pølser.

Senere havde eleverne noget om tegneprogrammer i skolen, jamen så prøvede vi at forme fremtidens bil. Sidste gang talte vi om, hvad eleverne skal lave, når de bliver store. Så vi havde én medarbejder fra hver funktion i Autohuset Vestergaard, og så gik eleverne rundt hos dem og talte om de forskellige jobfunktioner og muligheder. Og til næste gang, skal de så have lavet et ansøgning, hvor de så søger et af vores job. 

Vi styrer det på selve dagen og tænker det igennem et par dage før. Det plejer at gå rigtig fint.

Hvorfor har I valgt at adoptere en klasse?

Formålet på længere sigt er at få flere håndværkere – det er dem, der er svære for os at finde. Pladesmede er jo bare ikke en uddannelse, som folk sidder og drømmer om. Men hvis nogle af eleverne vælger mekaniker-vejen, så er Autohuset Vestergaard forhåbentligt det første, der popper op i hovederne hos dem.

Og det kortsigtede formål er jo, at forældrene måske også køber en bil, men først og fremmest handler det for os om, at eleverne synes, det er sjovt, og vi bliver et fedt sted at komme. Den dag de skal til at søge arbejde, så er det den fede oplevelse og gode relationer, der gør, at de forhåbentlig søger hen til os.

Har I et godt råd til andre virksomheder?

Det kræver noget tid at have en adoptionsklasse. Og for at give eleverne en god oplevelse, så skal det gøres ordentlig. Så det vigtigste er, at man finder en medarbejder i afdelingen, som synes, det er sjovt, og som brænder for det.



Om Autohuset Vestergaard

  • Person- og lastvognsmekanikere
  • Landsdækkende automekanikere
  • 600 ansatte

Læs også om Autohuset Vestergaards adoptionsklasse:
'Vi vil give dem en smag for biler'

Hent hele inspirationskataloget

I DI Lærepladsfællesskabet har vi lavet et print-venligt inspirationskatalog, der giver jer et overblik over de forskellige skolevirksomhedssamarbejder.

Hent kataloget her
Mette Keinicke

Mette Keinicke

Konsulent

Relateret indhold