Der ligger en central ledelsesopgave i at balancere medarbejdernes ønskede mængde hjemmearbejde og de strategiske, kulturelle og økonomiske forhold på arbejdspladsen.

Foto: Colourbox
13.10.23 Vi rådgiver dig Nyheder

Medarbejderes ønsker til hjemmearbejde er ikke altid entydige

Fleksibilitet i hverdagen og samvær med kolleger kan være modsatrettede ønsker. Få inspiration til dialog om ønsker til hjemmearbejde og find balancen mellem fællesskabets og den enkeltes behov.

Praktiske forhold og personlige præferencer påvirker ønsket mængde hjemmearbejde 

Det er bredt anerkendt, at praktiske forhold som pendlertid og familieforpligtelser påvirker hvor meget hjemmearbejde, medarbejdere ønsker. Et nyt amerikansk studie sætter fokus på, at personlige præferencer, som f.eks. behovet for sociale interaktioner, påvirker ønsket om hjemmearbejde.

Eksempelvis kan man af praktiske årsager have behov for meget hjemmearbejde, fordi man skal nå at hente børn. Det er dog ikke det samme som, at man foretrækker at arbejde alene og undgå kaffemaskinesnak. Omvendt kan man have færre familieforpligtelser og kort pendlertid, men samtidig have en større præference for fokustid på hjemmearbejdspladsen.

Det er svært at fastlægge mængden af hjemmearbejde, når de praktiske forhold og personlige præferencer bliver svære at balancere eller endda bliver modsatrettede. Det bliver ikke mindre kompliceret, hvis virksomheden har sine egne ønsker til mængden af hjemmearbejde med rod i f.eks. klimamål, økonomi, virksomhedskultur og ledelsesstrategi. 
 

Stor forskel mellem ønsket og reel mængde hjemmearbejde kan få negative konsekvenser 

Det nye studie er baseret på besvarelser fra 295 arbejdstagere i USA, og forfatterne har fundet en sammenhæng, der ikke er overraskende men vigtig at huske. Jo større forskel der er på, hvor meget hjemmearbejde en medarbejder rent faktisk har, og medarbejderens ønskede mængde hjemmearbejde, jo mere er medarbejderen professionelt isoleret.

Det betyder, at en medarbejder der arbejder mere hjemme, end vedkommende ønsker, kan føle sig afskåret arbejdsmæssigt. Omvendt føler medarbejdere sig mindre professionelt isoleret, hvis mængden af hjemmearbejde matcher deres ønske. Dermed er følelsen af at være afskåret arbejdsmæssigt også lav for medarbejdere, der arbejder meget hjemmefra, når hyppigheden er ønsket. 

Professionel isolation 

Professionel isolation refererer til en følelse af adskillelse fra sin arbejdsidentitet og -praksis. Man kan føle at gå glip af informationer, muligheder og opgaver samt mangle sparring og hjælp. 
Professionel isolation kan medføre reduceret engagement, forpligtelse og produktivitet. 

Der er flere fordele ved at tilgodese sine medarbejderes ønsker til mængde af hjemmearbejde. Peter Holdt Christensen, professor på Copenhagen Business School, slår i sin bog om hybridarbejde fast, at medarbejdere med indflydelse på sit antal hjemmearbejdsdage er mere produktive.

Derfor kan man som leder med fordel overveje individuelle ønsker, når man skal tilrettelægge sine medarbejderes mængde af hjemmearbejde. Det kræver først og fremmest, at man ved, hvad der påvirker medarbejdernes ønsker. 
 

Lær medarbejdernes ønsker til hjemmearbejde at kende 

Hvis man som leder skal finde ud af, hvor meget hjemmearbejde den enkelte medarbejder ønsker, kan man tale med medarbejderen om både praktiske forhold og personlige præferencer. Det kan gøres ved hjælp af disse dialogstartere: 

Personlige præferencer 

Praktiske forhold 

- Hvor meget social interaktion (samvær, dialog mv.) har du brug for i din arbejdsuge? 

- Kan du lide at arbejde side om side med andre? 

- Trives du i at skulle sparre med kolleger og din leder virtuelt? 

- Hvordan påvirker din pendlertid din hverdag? 

- Hvilke familieforhold har du behov for at tage hensyn til? 

- Hvordan er de fysiske rammer på din hjemmearbejdsplads (indretning, støjniveau mv.)? 

 
Virksomhedens succes og fællesskabet skal prioriteres 

Hensyn til den enkeltes ønsker bør ikke være på bekostning af teamets succes og trivsel. Det er vigtigt at prioritere fællesskabets og virksomhedens behov, når mængden af hjemmearbejde skal tilrettelægges. Der ligger en central ledelsesopgave i at balancere medarbejdernes ønskede mængde hjemmearbejde og de strategiske, kulturelle og økonomiske forhold på arbejdspladsen.

Virksomhedens succes og fællesskabets styrke påvirkes af, hvordan samarbejdet organiseres. Derfor kan det være en god idé at sætte sine medarbejdere ind i virksomhedens behov og forventningsafstemme i fællesskab. På den måde kan man som leder imødekomme både medarbejdernes og virksomhedens ønsker til mængden af hjemmearbejde. Man kan med fordel vende tilbage til dialogen årligt og revurdere, om der stadig er den rette balance mellem den enkeltes og fællesskabets behov. 

Meld dig til kursus i hybridarbejde og få flere redskaber til ledelse af hybridarbejde.

Læs abstract fra det armerikanske studie: Remote (Work) is What I Want: Remote Work Preferences and Professional Isolation | Academy of Management Proceedings (aom.org) 

Christine Secher

Christine Secher

Fagleder, Tværgående projekter & kommunikation, Future of Work

  • Direkte +45 3377 4769
  • Mobil +45 2976 2320
  • E-mail chse@di.dk

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.