Analyser

Hybridarbejde medfører nye krav til indretningen af arbejdspladsen

Når virksomhederne arbejder i mere hybride former, udvikler mange virksomheder indretningen på deres fysiske kontor. Dog har hver anden virksomhed endnu ikke ændret på de fysiske rammer som konsekvens af mere hybridarbejde.

Hverdagen ser anderledes ud end tidligere, hvor alle mødte ind på kontoret. I dag oplever 33 pct. af virksomhederne, at mange skriveborde står tomme, og 23 pct. svarer, at det er svært at forudsige behovet for mad i kantinen og rengøring af arbejdspladsen.

Undersøgelsen viser en tendens til, at flere virksomheder indretter deres kontorer på nye måder. Det gælder blandt andet indretning af lokaler, hvor 22 pct. har etableret flere mødelokaler til online møder. Tal fra december 2021 viste, at kun 7 pct. på det tidspunkt havde tilføjet flere mødelokaler til online møder. Det er en stigning på 15 procentpoint.

Læs DI’s tidligere analyse: To ud af tre virksomheder har ikke ændret den fysiske indretning trods mere hybridarbejde.

Ud over flere mødelokaler til online møder svarer en række virksomheder, at de har fået telefonbokse og indført ”flexible seating” som følge af, at de arbejder i mere hybride former.

Anm.: 230 respondenter svarede på spørgsmålet. 2% svarede 'ved ikke'. Respondenterne kunne angive flere svar.
Kilde: DI's medlemsundersøgelse om hybridarbejde aug.- sep. 2022.

Flere er gået i gang

Sammenligner man denne undersøgelse med en tidligere fra december 2021, kan det konstateres, at der er sket en væsentlig forandring i løbet af det sidste år. I december 2021 svarede 69 pct., at mere hjemmearbejde ikke havde betydning for indretningen af de fysiske arealer. I dag, svarer 47 pct. af virksomhederne, at den hybride arbejdsform ikke har haft betydning for de fysiske arealer. Det er et fald på 22 pct. point.

I forbindelse med spørgsmålet om fordele ved hjemmearbejde svarer 16 pct. af virksomhederne, at de anser ”reduceret kontorareal” som en fordel, men kun 4 pct. svarer, at de rent faktisk har reduceret deres kontorareal som følge af mere hybridarbejde. Det illustrerer, at forandringer på kontorerne ikke sker fra den ene dag til den anden.

Læs DI's analyse om fordele og ulemper ved hjemmearbejde.

Hver anden virksomhed har ikke ændret indretningen af deres kontorer

Hver anden virksomhed i DI’s undersøgelse har ikke ændret deres fysiske arealer, selv om de ansatte i højere grad arbejder hjemme. Flere forhold gør sig gældende herfor. I flere virksomheder er det kun er en lille andel af de ansatte, der arbejder hjemme. 23 pct. af virksomhederne i undersøgelsen svarer, at andelen af ansatte, der arbejder hjemme regelmæssigt, er under 20 pct. Et andet forhold er, at ændringer i de fysiske lokaliteter tager tid. Indretning af kontorer er desuden et spørgsmål om økonomi.

Læs DI’s analyse: 94 pct. af virksomhederne giver mulighed for hjemmearbejde én eller flere dage om ugen.

Ser vi nærmere på de 47%, for hvem hybridarbejde ikke har haft betydning for indretningen af arbejdspladsen, ses det, at det i højere grad er mindre virksomheder. Blandt virksomheder med mere end 500 ansatte, svarer kun 29%, at de ikke har ændret deres fysiske areal som følge af hybridarbejde.

Fakta

Virksomhederne har de seneste år fået nye erfaringer og kompetencer med øget hjemmearbejde og hybride arbejdsformer. Formålet med undersøgelsen er at klarlægge, hvilke tendenser vi ser inden for hjemmearbejde og hybride arbejdsformer. 

Spørgeskemaet blev sendt til 794 DI-medlemmer. Rapporten baseres på svar fra 237 virksomheder, der deltog i perioden 23. august til 5. september 2022. 

Undersøgelsen blev sendt ud til relevante personer, der har indsigt i deres virksomheds udvikling i hybride arbejdsformer. 

Denne analyse har fokus på hjemmearbejdes indvirkning på de danske virksomheders fysiske kontorarealer.

Anna Nummela Friis Jensen
Sara Thorslund Roerholt
Skrevet af:

Anna Nummela Friis Jensen Sara Thorslund Roerholt

Christine Secher

Christine Secher

Fagleder, Tværgående projekter & kommunikation, Future of Work

  • Direkte +45 3377 4769
  • Mobil +45 2976 2320
  • E-mail chse@di.dk

Relateret indhold