04.06.19 DI Fødevarer Nyheder

Udenlandske investeringer giver gevinst

Copenhagen Economics har udarbejdet en analyse med fokus på de barrierer og gevinster, som små og mellemstore virksomheder (SMV’er) kan opleve ved at investere i udlandet.

Investeringer i udlandet, enten gennem etablering af filialer i et andet land eller ved at købe andele af en eksisterende udenlandsk virksomhed, kan øge den investerende virksomheds produktivitet og vækst, og samtidig stimulere innovationen. Gevinsterne ved investeringer i udlandet indebærer blandt andet adgang til nye markeder, nærhed til kunderne, adgang til kvalificeret arbejdskraft samt adgang til ny viden og nye produktionsprocesser. Det viser en ny analyse fra Copenhagen Economics.  

Det er gevinster, som SMV’er indenfor føde- og drikkevarebranchen også kan nyde godt af – og det gør de allerede. Det er interessant, at SMV’er inden for føde- og drikkevarebranchen efter finanskrisen har fokuseret mindre på EU, og til gengæld har fået øjnene op for markederne uden for EU. Selvom EU stadig er fødevarebranchens vigtigste marked, så er der i stigende grad fokus på at investere i nye vækstmarkeder, herunder i Asien.

Der er imidlertid nogle barrierer, der møder SMV’ere, som vælger at investere i udlandet. Det er i form af korruption, men også juridiske, bureaukratiske og regulatoriske barrierer. Analysen fra Copenhagen Economics viser dog også, at SMV’er, der investerer i udlandet, vokser hurtigere end sammenlignelige virksomheder, både i forhold til omsætning, antal beskæftigede og værditilvækst. Udover, at virksomhederne selv nyder godt af investeringerne, skaber SMV’ernes samlede investeringer i udlandet også vækst og beskæftigelse i Danmark.

Læs mere om undersøgelsen fra Copenhagen Economics her.

Relateret