Lige om lidt – i januar 2018 – åbner Globe System sin næste udenlandske webshop. Denne gang i Tyskland.

Globe System
DI Business Nyheder

Danskere køber fem gange mere på nettet fra udlandet end omvendt

Danske kunder køber fem gange så meget i udenlandske webshops, som udenlandske kunder køber i danske webshops. Det viser nye tal fra Nationalbanken. Globe Systems er en af de danske virksomheder, der kan være med til at vende billedet og rette op på e-handelsbalancen.

- For to et halvt år siden skulle vi lægge en ny vækststrategi. Valget stod mellem at sælge nye produkter i vores gamle markeder eller at finde nye markeder til de produkter, vi allerede havde. Der valgte vi at gå efter nye markeder, fortæller Allan Kjeldbjerg, som er adm. direktør i Globe Systems, der sælger kommunikationsudstyr til andre virksomheder.

Første skridt var at udvikle en dansk webshop rettet mod små og mellemstore virksomheder, hvor salget tidligere var gået til storkunder. Men ambitionerne stoppede ikke her – og det adskiller Globe Systems fra mange andre danske virksomheder, som begrænser deres e-handel til hjemmemarkedet.

- Da vi havde fået den danske webshop op at køre og kunne se, at den fungerede godt, besluttede vi også at oprette en svensk version. Og salget fra den har udviklet sig stort set på samme måde, som vi oplevede det med den danske webshop. Men de to markeder minder også om hinanden på ret mange måder, siger Allan Kjeldbjerg.

Læs også: Indkøbere tager nethandlen med på job

Danske virksomheder er dygtige til at sælge over nettet herhjemme. Men mange af dem mangler et ekstra rygstød til at få hul på den internationale e-handel. Derfor ser vi meget frem til regeringens kommende vækstplan, som vi håber vil sætte fokus på bl.a. dette område Annette Falberg, Branchedirektør

Næste stop Tyskland

Lige om lidt – i januar 2018 – åbner Globe System sin næste udenlandske webshop. Denne gang i Tyskland.

- Endnu er det kun under ti procent af vores omsætning, der kommer fra vores webshops. Men hvis vi når ud i større markeder, som f.eks. det tyske, kan billedet ændre sig, vurderer Allan Kjeldbjerg, som lige nu bl.a. er spændt på, hvordan den nye, tyske webshop vil klare sig i konkurrencen mod Amazon, som har en noget større udbredelse i Tyskland end i Danmark.

I de næste måneder vil virksomheden forholde sig afprøvende i forhold til det tyske marked og høste så mange erfaringer som muligt. Men Allan Kjeldbjerg afviser bestemt ikke, at der kommer flere nye webshops til. F.eks. rettet mod Østrig, Frankrig eller Belgien.

- Den største udfordring har faktisk ligget i at få etableret den danske webshop og få de nødvendige tekniske kompetencer ind i virksomheden. Den indsats drager vi nytte af nu, selv om det også kræver noget at omarbejde en webshop, så den fungerer på et andet sprog og i en anden kulturel sammenhæng. Men det er helt sikket et spor, som vi gerne vil arbejde videre i, understreger direktøren.

Læs også: Kineserne er verdens mest sociale folkefærd


E-Handelsbalancen står 5-1 til udlandet


Der skal dog ret mange virksomheder som Globe Systems til, hvis der skal rettes op på den danske e-handelsbalance.

I 2016 havde Danmark et e-handelsunderskud på 28,1 mia. kr., viser nye tal fra Nationalbanken. I 2016 købte danskerne for 34,5 mia. kr. i udenlandske webshops, mens det kun er lykkedes at sælge for 6,5 mia. kr. til udenlandske forbrugere. Og tallene for 2017 indikerer, at e-handelsunderskuddet lander på 35 mia. kr.

- Det er overraskende at se, at vi herhjemme køber for over fem gange så meget i udenlandske webshops, som danske webshops sælger til udlandet, siger branchedirektør i DI Handel, Annette Falberg.

Hun mener, at mange virksomheder har brug for hjælp til at bevæge sig ud over landets grænser.

- Danske virksomheder er dygtige til at sælge over nettet herhjemme. Men mange af dem mangler et ekstra rygstød til at få hul på den internationale e-handel. Derfor ser vi meget frem til regeringens kommende vækstplan, som vi håber vil sætte fokus på bl.a. dette område, understreger hun.

Læs også: Kinesere sætter rekorder digital forbrugsfest


Vi skal med på e-handelsbølgen

Danmark er sammen med Storbritannien og de øvrige nordiske lande langt fremme med at få forbrugerne til at vælge at handle digitalt. Det kan også medvirke til, at e-handelsbalancen ser ud, som den gør.

- Men det må ikke blive en undskyldning for ikke at handle i forhold til de store markeder ude i verden, hvor e-handel endnu ikke er så udbredt. For det skal nok komme, og når e-handlen i de kommende år vokser, så skal de danske virksomheder være klar til at ride med på bølgen, siger Annette Falberg.

Allerede nu står det nemlig klart, at virksomheder med e-eksport klarer sig bedre end virksomheder, der begrænser e-handlen til hjemmemarkedet. En DI-analyse fra juni 2017 viste eksempelvis, at virksomheder med e-eksport tjener 1,9 gange så meget som virksomheder, der kun har e-handel i Danmark.

Læs også: EU vil lette markedsadgang over EU-grænser

Annette Falberg

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4851
  • Mobil +45 2240 8803
  • E-mail anwf@di.dk
Relateret