Arbejdet som flymekanikerlærling rummer variation og et stort ansvar. Se videoen i artiklen, der giver et smugkig ind i eleveres arbejdsdag.

16.03.18 DIB Nyheder

Flyselskaber opfordrer virksomhederne: Tag flere lærlinge

SAS og SUN-AIR har begge gode erfaringer med lærlinge, der  reparerer deres flyvemaskiner. Deres budskab til de andre virksomheder er klart: Lærlingene er en gevinst –   omfavn dem.

Morgensolen skinner ind i det store flyværksted i Københavns Lufthavn, da den 25 meter høje port til landingsbanen går op. Sammen med sin lærlingeansvarlige og en lille håndfuld mekanikere går Emil Winther i gang med at guide en Airbus A330 på knap 250 ton ind i hangaren.

Han er i lære som flytekniker hos SAS. I dag skal han være med til reparere antennesignalet på det store fly, så passagererne igen kan koble sig på WiFi-netværket, når de flyver oversøisk. 

Siden han som fireårig kom en tur ind i cockpittet under en rejse til Afrika, vidste han, at han skulle arbejde med fly.

- Jeg har altid elsket at skrue på biler, men flyene fascinerer mig bare på en anden måde. Jeg bliver stadig imponeret over, at det kan lade sig gøre at få sådan et "lokum" på 250 ton op i luften, fortæller den 26-årige elev. 

Læs også: Lærlinge giver lynhurtigt overskud

Lærlinge er en god investering

Mens han vinker den store flyvemaskine på plads i værkstedet, fortæller han med lys i øjnene om de mange forskellige flyvemaskiner, SAS råder over. 

Hans entusiasme er noget, der bringer et smil frem hos Per Jespersen, som er produktchef i SAS. Så meget at han bruger det som sit første argument for, hvorfor virksomheder skal tage lærlinge.

- Der er noget befriende over at have med unge mennesker at gøre, der brænder for det, de laver. Det er en stor gave, siger Per Jespersen.

Produktchefen startede selv som lærling hos SAS for 36 år siden, og siden da har han været en del af virksomheden. Og hos SAS bestræber man sig stadig på at ansætte lærlinge efter endt uddannelse – så vidt det er muligt, i hvert fald.

Eleverne er en god investering, fortæller både Per Jespersen og Claus Pedersen, der er linemanager hos SUN-AIR i Aarhus. Med dem kommer nemlig en unik mulighed for at skræddersy en medarbejder til virksomheden, mens vedkommende stadig har den teoretiske undervisning frisk i sin erindring.

- Vi har en chance for at forme vores lærlinge i fire år og præge dem med SUN-AIRs kvaliteter, så de passer 100 procent ind i firmaets profil. Derfor vil vi selvfølgelig meget gerne holde på dem bagefter, siger Claus Pedersen.

En fremtid hos SAS efter elevperioden er også Emil Winthers drøm.

Han har været lærling hos virksomheden siden 2014 og har snart færdigjort sin uddannelse som B1-flytekniker. Inden længe skal SAS vurdere, om han også kan tage sin overbygningsuddannelse hos dem.

- Jeg er glad for SAS, og jeg håber rigtig meget på, at jeg kan få lov til at blive her. Det får jeg svar på i maj, fortæller Emil Winther, inden han trækker i arbejdstøjet og gør sig klar til at kravle ombord på den store flyvemaskine, der nu er parkeret i midten af hangaren.

Læs også: Sukkerproducent: Det er svært at få lærlinge til Falster

Præcision og grundighed har høj prioritet hos flymekanikere. Derfor er de udlærte elever i høj kurs i industrien.

Video af: Marie Victoria Nedergaard

Virksomhederne skal tænke langsigtet

Lærlingene er dog mere end blot en her-og-nu-investering for flyselskaberne. Hvis man spørger SAS, er det at tage lærlinge med til at holde uddannelsen igang. Dermed tjener det hele branchen i det lange løb.

- Størstedelen af os i faget er lidt ældre, og på et tidspunkt vil der opstå en mangel på flymekanikere, siger Per Jespersen, hvis budskab til de andre virksomheder er klart:

- Tænk mere langsigtet. Man bliver nødt til at være med nu og tage lærlinge. Ellers vil der blive kamp om arbejdskraften senere, forudser produktchefen, der møder opbakning fra SUN-AIR:

- Flyselskaberne bør gribe chancen for at få en dygtig medarbejder, der kan formes helt efter deres egne præferencer, siger Claus Pedersen.  

Læs også: Talentfulde lærlinge skal lave jagerfly i Texas

Mange unge er ikke klar over, hvor interessant en uddannelse det er Claus Pedersen, linemanager, SUN-AIR

Men noget tyder på, at virksomhederne også skal være bedre til at markedsføre sig selv, hvis de vil holde gang i faget.

Ved årets begyndelse kunne DI konstatere, at de danske flyselskaber mangler kvalificerede lærlinge. Antallet af elever på flyteknikeruddannelsen er næsten halveret over de sidste otte år med et fald fra 113 i 2009 til bare 66 i slutningen af 2017.

Branchedirektør i DI Transport, Michael Svane, sagde dengang, at flyselskaberne ikke har været gode nok til aktivt at promovere flyteknikerbranchen for de unge og derfor har været for lukkede om sig selv.

 Den lukkethed har Emil Winther selv oplevet.

Tilbage på erhvervsskolen i 2014 fortalte hans lærer ham, at det formentlig ville blive svært at komme ind hos SAS – eller et andet luftfartsselskab, for den sags skyld - medmindre han kendte nogen.

- Det havde han jo så ikke ret i, konstaterer Emil Winther.

SUN-AIRs linemanager kan samtidig nikke genkendende til, at flymekanikeruddannelsen mangler promovering:

- Der er mange unge, der ikke er klar over, hvor mange gode egenskaber, uddannelsen rent faktisk rummer. Jeg tror, det er fordi, man skal gøre mere ud af at fortælle om det, vurderer Claus Pedersen og fortsætter:

- Der er for eksempel meget kvalitets- og ansvarsbevidsthed forbundet med flyteknikeruddannelsen. Der er ikke nogen udlærte flymekanikere, der går arbejdsløse, medmindre de selv vælger det. 

Læs også: Flyselskaber mangler lærlinge, der vil skrue på fly

Skrevet af:
Oliver Fruergaard

Michael Svane

Michael Svane

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4652
  • Mobil +45 4036 1348
  • E-mail misv@di.dk

Relateret indhold