Volvos bilfabrikker styrker også genbruget for at leve op til Eu's såkaldte ELV-direktiv, der kræver en genanvendelsesgrad af skrotbiler på 85 procent.

Foto: Volvo
16.08.19 DIB Nyheder

95 procent af en Volvo skal genbruges

Volvo har høje krav til sine samarbejdspartnere. Den nordiske affaldskoncern Stena Recycling har hjulpet den svenske bilgigant med at nå ambitionen om en genanvendelsesgrad på 95 procent.

Bilgiganten Volvo A/S er et eksempel på, hvordan europæiske industrikoncerner i dag har skruet voldsomt op for bæredygtighedskravene. Både indadtil og hos samarbejdspartnere.

Det mærkes blandt underleverandører, men også andre steder. Deriblandt hos Stena Recycling A/S, der arbejder med at optimere genanvendelsen, når det kommer til skrotning af Volvo-bilerne. Genanvendelsesgraden skal nemlig op på 95 procent, fortæller Stuart Templar, direktør for bæredygtighed hos Volvo Cars.

- Vi er fast besluttede på at reducere vores miljømæssige fodaftryk ved at sikre, at materialer og ressourcer i vores biler er genbrugt ved skrotningen. Dette resulterer i CO2-reduktioner, fordi det mindsker mængden af nyproducerede materialer, siger han og tilføjer:

- Gennem samarbejde med partnere som Stena Recycling og ved hjælp af deres ekspertise og nye teknologi vil vi sikre, at endnu mere materiale fra de skrottede biler bliver genbrugt.

Læs også: Bilindustriens stigende miljøkrav giver fordel til danske underleverandører

Offentlige krav er vigtige 

95 procent er en meget høj genanvendelsesgrad. Den skyldes ikke kun Volvos egne ambitioner, men også EU-regulativer omkring håndtering af skrotbiler. Kravene kræver samarbejde mellem specialister, fastslår Ulf Arnesson, adm. direktør i Stena Recyclings danske datterselskab, som driver 19 genbrugsanlæg og har cirka 360 ansatte i Danmark.

- Partnerskaber er vigtige, da de løsninger, vi skal finde, tit er komplekse og kræver teknologiudvikling. Det er et langsigtet arbejde. De løsninger, vi løbende udvikler, kan derefter videreudvikles og komme flere med lignende udfordringer til gavn, siger han.

Ulf Arnesson mener, at offentlige krav til bæredygtighed er vigtige, når det kommer til at skubbe til udviklingen. Han synes, at de enkelte lande kunne være mere ambitiøse, men ser også at virksomhederne selv skal trække læsset.

- Bæredygtige løsninger er en konkurrencefordel på eksportmarkederne, siger Ulf Arnesson. 

Læs også: Vestas: EU-ambitioner skaber grønne job i Danmark

Karin Klitgaard

Karin Klitgaard

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3695
  • Mobil +45 2565 0241
  • E-mail kakl@di.dk

Relateret indhold