Vismændene foreslår for høj CO2-afgift
Det Miljøøkonomiske Råd vurderer i ny rapport, at 70 procents-målsætningen i 2030 lettest og billigst nås med ensartet høj afgift på alle typer drivhusgasudledninger. Ja, men den kan ikke stå alene, påpeger DI.
1.200 kr. pr. ton CO2e. Det er den afgift, Det Miljøøkonomiske Råd i ny rapport mener, vil være den letteste og billigste måde for Danmark at nå 70 procents-målsætningen i 2030.
DI er enig i, at det er en god ide med en ensartet beskatning af CO2, men den kan ikke stå alene, påpeger Emil Fannikke Kiær, politisk direktør i DI.
- Der er også behov for investeringer i infrastruktur, forskning, udvikling og demonstration. Det er nødvendigt, hvis vi vil være et foregangsland, og hvis vi skal sikre et bedre klima samtidig med, at vi har økonomisk vækst, undgår tab af arbejdspladser og forhindrer, at Danmark eksporter sin CO2-udledning til udlandet, siger direktøren.
Han påpeger, at vismændene ikke har indregnet alle de aftaler, som politikerne indgik sidste år.
- Det gælder for eksempel aftalen om flere grønne biler. De har heller ikke taget højde for kommende initiativer inden for landbruget og nye teknologier som Power-to-X. Derfor kan der reelt blive behov for en lavere afgift end den, som vismændene foreslår, for at nå de 70 procents CO2-reduktion, siger Emil Fannikke Kiær.
Læs også: 70 procent lettere produkter kan forandre tung industri
Tænk afgift sammen med EU’s CO2-kvotesystem
Vismændene skriver i rapporten, at en ensartet afgift på CO2 skal tage hensyn til EU’s CO2-kvotesystem. Det er ifølge DI helt afgørende, at en national dansk beskatning bliver tænkt sammen med EU’s kvotesystem.
- Efter beslutningen om at øge klimaambitionerne i EU har kvoteprisen kurs mod omkring 600 kr. i 2030 – muligvis endnu mere. Det vil være meget skadeligt for de danske virksomheder, der er inden for kvotemarkedet, hvis de skal betale en høj dansk CO2-afgift oven i CO2-kvoteprisen, siger Emil Fannikke Kiær.
EU’s kvotemarked vil ifølge direktøren tage Danmark et meget langt stykke ad vejen mod de 70 procents reduktion samtidig med, at det sikrer lige konkurrenceforhold mellem de europæiske virksomheder.
- Det er vigtigt, at energiafgifterne bliver udfaset samtidig med, at der bliver indført en ensartet CO2-afgift, siger Emil Fannikke Kiær.
Læs også: DI enige med Klimarådet - Vi er på rette vej men tempoet skal op
Følg klima hos DI
Regeringen og dansk erhvervsliv har indgået 13 klimapartnerskaber. Vi præsenterer dig for hvert enkelt partnerskab, og følger udviklingen.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.