Frustreret SMV: lovkrav giver ingen mening
”Ingen ville opdage det, hvis vi skrev ”julemand” i alle felter,” hævder virksomheden Schjerning Farver, der bruger meget tid på indberetninger tilpasset forskellige landes krav.
Virksomheden Schjerning Farver har mere end 6.000 varenumre, som de eksporterer til EU-lande som Tyskland, Sverige og Frankrig.
Trods det indre marked bliver de dog mødt af mange forskellige indberetningskrav fra de forskellige lande.
- Til Sverige skal vi for eksempel indberette til ”Svensk Kemi”. Med information om, hvad hvert varenummer indeholder af kemiske stoffer, og hvad de vejer. Det er i realiteten dobbelt arbejde, for vi indberetter allerede til Intrastat via Skat med en salgsvarekode for hvert produkt. Det er bare ikke den samme kode, og de oplysninger, vi skal opgive, er ikke en til en de samme, fortæller Anders Nygaard, økonomiansvarlig i Schjerning Farver.
Han oplever, at mange af de krav, virksomheden skal efterleve, ikke bliver brugt til noget og ikke gør nogen reel forskel.
- På indberetningerne til Sverige, kunne vi skrive ”julemand” i alle felter, uden at nogen opdagede det, tror jeg. Det ville i hvert fald kræve ekstremt mange mandetimer, hvis nogen skulle kontrollere vores og alle andre virksomheders indberetninger. Og når vi prøver at ringe til dem, er der ikke til at få fat i dem, så jeg tror ikke, de er overbemandet, siger Anders Nygaard.
Læs også: Virksomheder stærkt bekymrede over konsekvenser af ny skatteforslag
Billigere at betale afgift
Når virksomhedens produkter skal til Tyskland skal der indberettes til ”Grüne Punkt”, som kræver oplysninger om emballage. Først skal det oplyses, hvor meget emballage Schjerning Farver forventer, at de tyske forbrugere vil modtage fra dem. Og siden hvor meget der så faktisk kan være endt hos tyske forbrugere.
- Vi har tyske virksomhedskunder, som sælger vores produkter videre til andre lande. Men vi betaler tysk emballageafgift for de varer – selvom de ikke ender hos tyskere. Det er nemlig billigere for os at betale afgiften, end det ville være at undersøge, om vores produkter bliver solgt videre fra Tyskland, siger Anders Nygaard.
Læs også: DI: Lavere skat kan øge arbejdsudbud tre gange mere end regeringens plan
Ny mand på fransk emballage
Indberetningerne er dog ikke det eneste, virksomheden bøvler med.
Siden maj 2023 har virksomheden også skulle trykke et mærke med en mand - Triman - på labels til produkter, der ender i Frankrig. Mærket Triman skal indikere om produktet er egnet til genbrug eller genanvendelse under det udvidede producentansvar, som også danske virksomheder er underlagt.
Bøvlet er, at det er et rent fransk mærke, mens EU overordnet blandt andet har indført ”skildpadde-mærket”, som indikerer, om produkterne indeholder plastik.
- Det er jo i realiteten en teknisk handelshindring, Frankrig har indført. Vores problem er især, at mange af vores produkter kommer i meget små størrelser, hvor der ganske enkelt ikke er plads til flere informationer, uden at de bliver så gnidret, at ingen kan afkode, hvad der står, siger Anders Nygaard.
Læs også: Død skildpadde kan kvæle svanemærkede vådservietter
Skat melder fejl hver måned
Frustrationen over at skulle bruge tid og kræfter på at indberette data, der tilsyneladende ingen forskel gør, gælder også når det gælder indberetning af europæiske momsbetalinger.
Her modtager Schjerning Farver ifølge Anders Nygaard hver eneste måned en fejlmeddelelse fra Skattestyrelsen, som ikke kan få virksomhedens indberetning til at stemme med de tal, de får fra systemet.
- Det kan fx skyldes, at vi indberetter, at vi har betalt moms til en virksomhed, som ikke endnu har indberettet, at den har modtaget momsen. Men det gør reelt ingen forskel, for når jeg svarer ”fejl i data” til fejlmeldingen, hører jeg ikke mere, siger Anders Nygaard.
Han forstår godt, at intentionen med at holde styr på virksomheders momsindberetninger på tværs af EU-lande skulle være at forenkle og undgå snyd.
- Men så længe der ikke er fælles standarder for indberetning på tværs af EU-lande, og der ikke er kunstig intelligens, der kan holde styr på de enorme mængder data er det i mine øjne bare tidsspilde for mig og mange andre virksomheder, der både skal holde os ajour med de skiftende regler og sørge for at leve op til dem, siger Anders Nygaard.
Læs også: Slip for bøvl og byrder: Betal kun moms i ét EU-land
Ikke tålmodighed til at vente på hjælp fra myndigheder
Når Schjerning Farver er i tvivl om eksisterende regler, eller skal til at eksportere til nye lande, plejer Anders Nygaard at spørge om hjælp i Dansk Industri (DI).
- Det giver i reglen gode svar, men jeg har faktisk ikke forsøgt mig med at finde hjælp fra offentlige myndigheder. Hvis vi får en henvendelse fra en potentiel kunde i et nyt land, vil vi gerne reagere hurtigt og levere varen, og så må vi sørge for at få styr på reglerne efterfølgende. Det er ikke mit indtryk, at de offentlige myndigheder kan give mig svar i det tempo, som jeg har brug for at få dem, siger Anders Nygaard.
Læs også: Snart koster bøvl og byrder virksomhederne 40 mia. kr. årligt
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.