The Army Painter har sit eget akademi i salg gennem markedspladser, hvor de træner og udvikler deres talenter (ikke dem på billedet).

Foto: The Army Painter
05.01.24 DIB Nyheder

Vækstkomet kan ikke få armene ned

Med kunder kloden rundt har den største væksthæmmer for The Army Painter de sidste to år været mangel på folk med ekspertise og erfaring i e-commerce. Ny uddannelse giver udsigt til forbedringer.

I 2021 vandt virksomheden The Army Painter DI’s Initiativpris. En hæder, der primært skyldtes virksomhedens evne til at forvandle sig fra en hobby i et udhus til en global vækstvirksomhed med kunder kloden rundt, og 97 procent af virksomhedens hobbymaling solgt til eksport gennem blandt andet en succesfuld webshop.

Men de sidste to år har virksomhéden ifølge Head of e-commerce Mikkel Cort ikke kunnet få folk med ekspertise og erfaring i e-commerce.

- Det har været vores største væksthæmmer. Hver gang vi har skullet ansætte en medarbejder, skal vi starte med et langt oplæringsforløb, siger Mikkel Cort.

For at komme over nogle af udfordringerne, har The Army Painter sit eget akademi i salg gennem markedspladser, hvor de træner og udvikler deres talenter.

Men Skanderborg-virksomheden står langt fra alene med udfordringerne. Hver femte danske virksomhed har ifølge Dansk Industri ledige stillinger indenfor e-commerce. Blandt de store virksomheder har hver tredje ubesatte e-commerce-stillinger. Konsekvensen er mistet salg og markedsandele ikke blot herhjemme, men på verdensmarkedet.

Læs analysen: E-commerce i danske organisationer

Nu uddannelse vækker glæde

For at imødekomme udfordringerne har Erhvervsakademi Aarhus sammen med erhvervslivet og med hjælp fra Dansk Industri (DI) udviklet en ny professionsbachelruddannelse i e-commerce og digital marketing.

Mikkel Cort har svært ved at skjule sin begejstring.

- Vi glæder os utrolig meget til at de første hold fra den nye uddannelse kommer på rekrutteringsmarkedet i 2028. Tak til Dansk Industri, som har lyttet til vores udfordring her og har sat fokus på talentmangel indenfor e-commerce, siger Mikkel Cort.

Uddannelsen er et af resultaterne af en tværgående medlemsindsats indenfor e-commerce, der til nytår har eksisteret i to år.

- E-commerce er et forretningskritisk område for danske virksomheder at mestre. Det så vi ikke mindst under Coronapandemien. Og når det ser ud til at danske virksomheder taber konkurrenceevne på området, så kræver det fokus og en dedikeret indsats for at få den udvikling vendt, siger Anders Søndergaard, medlemsdirektør i DI.

De første studerende kan begynde på uddannelsen i august 2024, og det er planen at optage 80 om året.

Der er ansøgningsfrist via kvote 2 den 15. marts 2024 og kvote 1 den 5. juli 2024 på optagelse.dk.

Læs mere om professionsbachelruddannelse i e-commerce og digital marketing

Fakta

Find hjælp til talentudvikling  
di.dk/ecommerce har DI lanceret et webunivers, der samler gode råd og indsigter omkring talentudvikling og organisationsudvikling med e-commerce.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Mie Bilberg

Mie Bilberg

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3379
  • Mobil +45 2119 3403
  • E-mail mlbi@di.dk

Relateret indhold