Syveren, PH-lampen, pumper og LEGO. Dansk design har traditionelt spillet en vigtig rolle i omverdenens opfattelse af Danmark som en moderne design nation og dermed for en vigtig rolle for vores eksport. Men siden dansk designs storhedstid i sidste halvdel af forrige århundrede har verden og ikke mindst design ændret sig radikalt. Design handler ikke længere om formgivning af en genstand med brugeren i centrum. Design er i dag også en involverende metode, der kan løse komplekse udfordringer for både samfund og planeten. At løse komplekse problemer kræver hjælp fra mange ekspertområder, så der vil man typisk sammensætte multidisciplinære teams. Heri er det designerens fornemmeste opgave at være det kreative tandhjul, der ved at understøtte problemløsningen med visualiseringer, prototyper og nye måder at angribe det på er medskaber af fremtidens løsninger.
Men - Danmark er ikke fulgt med. Mens mange andre lande har forstået designs nye rolle og betydning for virksomhedernes konkurrenceevne, bundlinje og for samfundets udvikling, og på den baggrund har formuleret nationale designpolitiker, mangler vi i Danmark en ny og ambitiøs designpolitik, der kan bringe os tilbage i front som design nation.
Grøn omstilling, økonomisk værdiskabelse, bæredygtighed, konkurrenceevne, digitalisering, innovation og menneskelig well-being er de primære grunde til, at vi skal inkludere design på tværs af sektorer. Dansk erhvervsliv skal tilvejebringe fremtidens løsninger og moderne designmetoder skal ind på direktionsgangene - det kræver en ny dansk designpolitik.