Marie Grew, stifter af Moonboon vil med egne ord ’eje alt omkring børn og søvn.'

Foto: PR
06.03.24 DIB Nyheder

”Hvorfor skulle jeg stoppe ved 100 millioner kroner?”

På tre år er Moonboons omsætning på slyngevugger med motor vokset fra 0 til 60 mio. kr. med salg i 69 lande. Adm. direktør og grundlægger Marie Grew er i fuld gang med at videreudvikle sortimentet og vil med egne ord ’eje alt omkring børn og søvn'.

Ja-hatten sidder ualmindelig godt fast på hovedet af stifteren af Moonboon ApS.

I 2020 sendte Marie Grew sit første produkt på markedet – en slyngevugge med en motor, der sørger for bevægelse og beroliger babyen, så den sover - til glæde for udmattede forældre. Og siden er det kun gået en vej, op.

- Vi var bare mig til at starte med, og jeg lagde forsigtigt ud med en produktion på 250 styk og en placering på side 14 på Google i 2020. Da jeg i løbet af det første år pludselig omsatte for én million kroner - om måneden – og allerede solgte til Tyskland, Sverige, Østrig og Schweiz var jeg klar over, jeg havde fat i noget, siger hun i dag.

I 2023 rundede omsætningen 60 millioner kroner. Marie Grew er adm. direktør for 20 medarbejdere i hovedkvarteret på Amager, og Moonboon sælger sine produkter til 69 lande via egne e-commercekanaler.

Nogle ville måske tænke – fedt, så drifter vi. Men ikke stifteren af Moonboon.

Læs også: Pigers iværksætterlyst forsvinder i 8.-10. klasse

Hvor langt kan jeg drive forretningen?

- Jeg er inspireret af strategi og har et stort drive mod at udvikle forretningen: Hvad er muligt, hvad kan jeg skabe, hvor langt kan jeg tage Moonboon.

Hun forklarer, at hendes mål ikke er at omsætte for for eksempel 100 millioner kroner. For hvorfor stoppe der?

Moonboons adm. direktør har det, hun med de engelske udtryk kalder ’proof of scale’ – altså at hun har formået at bevise, at produktet er ’market fit’, at det kunne overleve coronaens forsyningskæde-sammenbrud, der nær havde lagt succes i graven, men også, at virksomheden kan vækste sundt i andre markeder

Nu er det tid til at eksekvere yderligere på mere end strømmen af ordrer. Og fuldt udleve måden, hun nyder at drive virksomhed på.

- Jeg er en kæmpestor ja-hat. Jeg er ufattelig optimistisk at natur, vanvittig god til at prioritere og tror fuldt og fast på, at alt kan løses – og at vi bare skal se at komme videre, siger Marie Grew.

Læs også: Iværksætteri: Erfaring er guld værd

Alt til børneværelset

Moonboon har netop lanceret en app, så motoren på slyngevuggen kan indstilles til forskellige søvnprogrammer, som virksomheden har udviklet i samarbejde med søvnforskere.

Og en ny og opdateret hjemmeside med artikler om alt fra babys kolik og feber, fordelen ved en strækvikle, forventninger til forældreskabet samt putterutiner.

Næste skridt er blandt andet flere produkter til børneværelset. Marie Grew har lovet sine investorer ikke at afsløre for mange detaljer, men der ligger ambitiøse planer omkring produktsortimentet.

- Grundlæggende vil jeg eje alt omkring børn og søvn inklusive indretning af børneværelset, siger Moonboons ejerleder.

Læs også: Rambøll vil skabe et godt liv på kasernerne

Piggybacking på dansk design

Cirka 25 procent af Moonboons nuværende salg er i Danmark. Resten foregår i eller til udlandet. Udover at sælge til 69 lande via egne online salgskanaler, er virksomhedens produkter til stede i fysiske butikker i 15 lande over hele verden.

Marie Grew peger på, at hendes virksomhed har fået en del medvind via at være dansk.

- Som en virksomhed, der har et meget stærkt designfokus, har vi fået en del forærende ved at komme fra Danmark. Udlandet forbinder Danmark og Skandinavien med smukke, stilrene og sikre produkter, så det brand har vi da piggybacket på, siger Moonboons adm. direktør.

Spørger man hende om udfordringerne ved at drive virksomhed i Danmark, er svaret prompte ’moms’.

- Vi har bøvlet virkelig meget med moms i andre lande. Så kom One Stop Shop-moms, som har hjulpet på det, men vi har brugt virkelig meget tid på moms og også tidligere fået bøder i Tyskland, fordi vi havde svært ved at overskue hvor, hvornår og hvordan, siger Marie Grew.

Læs også: Sømpistol skød vildt vækstridt i gang

Influencerne ringer selv

Med et kig i bakspejlet fortæller Moonboons stifter, at hendes læringskurve i forhold til at drive en virksomhed med produktion og onlinesalg har været stejl.

Virksomheden udsprang af hendes eget behov for en løsning på søvnmangel, da hendes første søn kom til verden for fem år siden. Dengang ejede og drev hun et castingbureau – men vidste intet om at udvikle teknik som vuggemotoren, få den og slyngevuggerne produceret samt få det hele solgt via webshop og butikker.

- Jeg tog hurtigt to marketing-specialister ombord. De købte sig ind i virksomheden og har været guld værd. At have nogle med, der selv har hånden på kogepladen, og samtidig er online-specialister har været afgørende for udviklingen af Moonboon, siger Marie Grew.

Derudover peger hun på det store designfokus som et andet parameter, der har bidraget til væksteventyret.

- For mig er slyngevuggerne et møbel, du skal være stolt af at have stående fremme i stuen. Det skal være FLOT. Det er én af vores bærende brand-søjler. Derudover skal det selvfølgelig også være sikkert, god kvalitet og bæredygtigt, men design er helt afgørende for et produkt som vores, der delvis har solgt sig selv via mund-til-mund anbefalinger og en stærk tilstedeværelse på sociale medier, siger hun.

I dag har Moonboon 81.000 følgere på Instagram og kan ’nøjes med’ at screene og udvælge influenceres, virksomheden ønsker at samarbejde med. Influencere – i alle markeder herhjemme og udlandet - henvender sig af sig selv og beder om at få lov at lave ’collabs’ (samarbejde).

Læs også: Vækstkomet kan ikke få armene ned

Fakta

Få hjælp til e-commerce

På di.dk/ecommerce har DI lanceret et webunivers, der samler gode råd og indsigter omkring e-commerce.

Fakta

Marie Grew
Adm. direktør og grundlægger af Moonboon ApS.
41 år
Tidligere ejerleder af castingbureauet CPH Casting, som hun nu har solgt
Gift med Adam
To børn på hhv. 1 og 5 år.

Moonboon ApS

Hovedkontor i København
Sendte første produkt på markedet i 2020
Sælger til 69 lande via egne online kanaler - fås i fysiske butikker i 15 lande fra Nuuk til Dubai
20 medarbejdere
Omsatte for 60 mio. kr. i 2023

Læs mere på Moonboon.dk

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Mie Bilberg

Mie Bilberg

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3379
  • Mobil +45 2119 3403
  • E-mail mlbi@di.dk

Relateret indhold