27.11.23 Vi rådgiver dig Nyheder

Det betyder Amazon og Metas alliance for danske virksomheder

Brobygningen mellem e-commerce kæmper og sociale medier er et nybrud, der ændrer online handlen - potentielt også for danske virksomheder, skriver DIs chefkonsulent  Mie Bilberg.

Denne klumme var først bragt på DetailWatch

Nyheden om, at Amazon og Meta er gået sammen om at udvikle et annonceprodukt, ligner et partnerskab ”made in heaven”. Skridtet er dog også lidt overraskende i forhold til tidligere toner fra både Amazon og Meta.

Begge parter har været silodrevet og optimeret mod selv at eje data og transaktioner. En af Amazons største vækstspor er fx retail media, som er en annonceringsmulighed på de store webshops, som vinder ind blandt annoncørerne og sluger annoncekroner fra Meta.

Samtidig har Meta tidligere meldt ud, at social commerce er en stærkt prioriteret strategisk satsning fra deres side - sikkert for også at få fat i det meget attraktive købsdata, således at Meta har data på hele købsrejsen og kan vinde annoncekroner tilbage.

Læs også: Fra e-commerce, til m-commerce til s-commerce - DI (danskindustri.dk)

Det er potentielt en ret slagkraftig maskine, der skabes Mie Bilberg, Chefkonsulent

If you can´t beat them ...

Nu er der tydeligvis nye takter på trommen, og de store tech giganter bygger bro til hinanden og hjælpes ad med at udvikle og optimere kunde- og brugeroplevelsen. For Amazon og Meta har udviklet et annonceformat, hvor brugeren på Instagram og Facebook kan lægge varer i kurven og handle i feedet, når de bliver motiveret af en Amazon-annonce, som de møder på Metas platforme.

Det er en triple win, fordi det betyder en optimeret kundeoplevelse for brugeren, der sparer klik og besvær, hvis brugeren har linket sin Amazon konto op til sociale medieplatforme, som det nye partnerskab giver mulighed for. I så fald betyder det mere salg til Amazon, der vinder ved at fjerne friktion og kommer et skridt tættere på købet. Det betyder øget potentiale for de danske brands og produkter, der sælger gennem Amazon. 

Læs også: Her stikker Norge af fra Danmark - DI (danskindustri.dk)

I sidste ende betyder det også flere annoncekroner til Meta, som må antages at få flere annoncer fra Amazon, da de nu har udviklet et annonceprodukt, der både er super optimeret mod konvertering og mod synlighed. 

Slagkraftig annoncemaskine

Det er potentielt en ret slagkraftig maskine, der skabes med partnerskabet, og selvom det kun lige er lanceret på det amerikanske marked, er det nærliggende at tro, at den rulles ud til andre markeder, hvor Amazon har stort salg, og Meta har godt fat. 

Det skaber e-eksportmuligheder for danske virksomheder gennem kombinationen Amazon og Meta.

Brobygningen indikerer en bevægelse mod en mere integreret og brugervenlig digital handelsverden Mie Bilberg, Chefkonsulent

Det betyder også, at det nye annonceformat potentielt rammer det danske marked. Da Amazon ofte er at se blandt danskernes Top 10 favorit webshop iflg. analysen ”Danskernes e-commerce tracker” fra Dansk Industri og Epinion. I Danmark er Facebook og Instagram de mest populære sociale medier, hvor man kan nå en meget stor andel af alle danskere med sine budskaber. Så det er bestemt et annonceformat, som mediebureauer og virksomheder, der sælger på eksportmarkederne fx USA, UK og Tyskland, allerede nu skal holde øje med.

På sigt kan man forestille sig, at andre store webshops vil blive inspireret af ideen og på samme måde vil udvikle mere salgsintegreret annonceformater i samspil med sociale medier. 

Shopify i alliance med Tiktok

Alliancen mellem Amazon og Meta er ikke det eneste sted, der er brudt mure ned blandt tech-kæmperne.

Shopify har også været optaget af at styrke e-handelsmulighederne for sine brugere og for sig selv, og det har resulteret i et nyligt partnerskab med Amazon. Tiltaget har gjort det muligt for Shopify-sælgere at implementere Amazons ”Buy with Prime,” hvilket forbedrer brugeroplevelsen, og giver de sælgende parter på Shopify mulighed for at benytte servicen ”Fulfilment by Amazon”. 

Dette har også været et overraskende træk, da Amazon og Shopify plejer at kæmpe om at vinde markedet for online sælgere, her har de nu indgået et partnerskab for at stå stærkere sammen.

Læs også: 75% har e-commerce indenfor fem år - DI (danskindustri.dk)

Samtidig har Shopify også indgået et partnerskab med Tiktok Shop. Amazon og Metas nye partnerskab kan meget vel være et modtræk til Shopify og Tiktoks partnerskab. Det virker som et virkelig stærkt træk fra Amazon og Meta for at møde konkurrencen fra den stærke alliance mellem TikTok og Shopify. 

De store e-commerce aktører har sikret sig endnu et skyts Mie Bilberg, Chefkonsulent

Få hjælp internationalt

Få hjælp til e-eksport, etablering, rekruttering og vækst i udlandet fra DI’s eksperter.  

Find hjælp og informationer omkring  e-eksport her.

Find DI’s internationale kontorer her.

Få guides og rådgivning om krav og compliance ved eksport, samt andre udvalgte services her.

Nye muligheder - og udfordringer

Brobygningen mellem e-commerce aktører og sociale mediekanaler indikerer en bevægelse mod en mere integreret og brugervenlig digital handelsverden. For danske virksomheder er det afgørende at forstå konsekvenserne og tilpasse deres online strategier for at udnytte potentialet, de bringer med sig.

Partnerskaberne mellem Amazon og Meta og Shopify og Tiktok skaber mulighed for øget synlighed, målrettet og smartere markedsføring. Ved at brugerne linker konti, kan virksomheder også drage fordel af realtidspriser, Amazon Prime-berettigelse og mere, hvilket kan forbedre synligheden og konverteringsraten.

Det betyder til gengæld også, at de store e-commerce aktører har sikret sig endnu et skyts, som potentielt vinder over fysiske butikker.

Læs også: Kan Amazon være vejen til digitale B2B salgsmuskler? - DI (danskindustri.dk)

Fingeren på pulsen

Den digitale fremtid er i konstant forandring, og de, der formår at navigere i landskabet, vil styrke deres konkurrenceevne og være bedre rustede til at trives i det moderne handelsmiljø. 

Vi kommer nok til at se flere overraskende partnerskaber, for selv de store tech giganter ved, at de er tvunget til hele tiden at tænke nyt og udvikle sig for at blive ved med at være konkurrencedygtige.

Så alt i alt en opsigtsvækkende udvikling, hvor store markedsledere på hver sit område går sammen for at høste fordele og for at gøre det nemmere at være kunde. Der er rigtig god grund til at holde øje med udviklingen den kommende tid.

Relateret indhold