Vi rådgiver dig

”Det, der sælger, er ung-til-ung-dialog”

Stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller samarbejder med gymnasie og HF, hvor de via ung-til-ung-oplæg præsenterer deres jobmuligheder og karriereveje.

Hvordan kom I i gang med samarbejdet?

Vi blev kontaktet af en vejleder fra Herlev Gymnasium og HF, der via DI havde fået at vide, at vi kunne være interesserede i at brande os over for denne her målgruppe. Selvom vi kører med en masse forskellige rekrutteringstiltag, er det første gang, vi har været ude på et alment gymnasie.

Fokus for arrangementet var at vise, hvilke virksomheder der er i nærområderne, hvordan man som ungt menneske kommer ind i dem, og hvad man kan blive.

Hvordan var formatet på Herlev Gymnasium og HF?

Ved arrangementet deltog fem HF-klasser, og så var vi fem forskellige virksomheder repræsenteret fra vidt forskellige brancher. Arrangementet blev afholdt som en vejledningssession og varede i cirka tre timer. 

Deres vejleder bød velkommen, og derefter gik virksomheder ud til hver vores undervisningslokale. Her havde vi base resten af arrangementet, hvor hver klasse på skift kom ind og fik en præsentation på i alt 25 minutter.

Jeg holdt et oplæg på fem minutter med kort indflyvning i, hvad Lemvigh-Müller er. Derefter fortalte en af vores unge, som vi er i gang med at uddanne, om sin rejse ind i Lemvigh-Müller. Her fik han virkelig lov til at sælge sin hverdag. Han fik masser af nysgerrige spørgsmål fra eleverne, såsom hvornår møder du, hvordan er det sociale, hvordan er det at komme ind i en afdeling, hvad må man, og er det bare sådan nogle gamle mennesker du arbejder med? Det var super fedt – han sprudlede virkelig. 

Vi fik hermed berøring med i alt fem klasser og mødte de unge ansigt-til-ansigt. Det kan noget helt andet end at rekruttere digitalt og forsøge at vække interessen på Instagram eller TikTok.

Hvorfor valgte I at besøge gymnasier? 

Det var for at gøre Lemvigh-Müller kendt på landkortet og vise, at vi ikke kun tager folk fra universitetet. Og så var vi nysgerrige efter, hvad besøget kunne bringe med sig. Min erfaring er, at hver gang man gør sig bekendt et nyt sted, så kommer der også nogle nye muligheder. Faktisk er vi blevet inviteret igen til Herlev Gymnasium og HF for at holde oplæg om vores uddannelsesmuligheder, som vi har takket ja til.

Det er så fedt at se udviklingen hos de unge under vores oplæg. Fra at nogle sidder helt tilbagelænet på stolen til efter nogle minutter at sidde helt fremme på sædet med nysgerrige øjne. Så ved man, at har fanget deres interesse.

Vi søger nysgerrigheden, når vi ansætter – og måske vi vækker interessen hos vores kommende medarbejdere ude på gymnasierne.

De unge bliver jo ikke brandmæssigt eksponeret for, hvad sådan en lidt støvet virksomhed som vores laver, og hvad der kan være spændende. Men det  finder de ud af, både når vores unge medarbejdere fortæller om deres dagligdag, og også når de kommer ind i Lemvigh-Müller.

Har I et godt råd til andre virksomheder? 

Hav et formål med at tage ud på et gymnasie. Hav et budskab klar, overvej hvad vil I gerne sælge jer selv på, og hvad I kan tilbyde. Og hvad har I som virksomhed behov for? Dét skal man være bevidst om.

Når vi er ude at præsentere Lemvigh-Müller, er jeg også meget bevidst om, at jeg ikke sælger billetter. Det er fint nok, der står et gammelt hoved som mig, men dét, der sælger, er ung-til-ung-dialog. At de unge kan spejle sig ind i et andet ungt menneske – det er dér, interessen skabes. Derfor har vi også altid nogle af vores lærlinge eller trainees med, når vi er på messer, skoler og lignende.

Hvordan har det krævet af jer?

Man skal jo lave lidt forberedelse i forhold til, hvilket budskab man vil sælge på dagen. Forinden fik vi sat en ramme af skolen, såsom hvad de ville høre noget om, og hvad konceptet gik ud på. Vi lavede en præsentation på tre slides og havde en fortælling klar. Men det var det.

Derudover tog jeg og min unge kollega en halv dag ud af vores kalendere. Men det har også givet os en masse energi den anden vej. For i takt med at han holdt sit oplæg over de fem seancer, fandt han også ud af, hvad det var, der virkede hos de unge, og hvad de syntes var fedt. Han blev virkelig skarp og voksede med opgaven.

 

Kom i gang med at samarbejde med gymnasier

Én måde at samarbejde med gymnasier, er at involvere jer i det, der hedder studiepraktik. På mange gymnasier bliver uge 43 brugt til vejledning om videregående uddannelser, og eleverne kan eksempelvis besøge universiteter og erhvervsakademier – ordningen hedder studiepraktik.

Men med frivillige, lokale aftaler kan dagene også bruges til at besøge virksomheder. Det kræver dog en indsats, som skal forankres lokalt, så både skoler og de unge ved, at virksomhedsbesøg også er en mulighed. 

Flere steder i landet kan gymnasieelever også komme i EUD-praktik, altså i praktik på en erhvervsskole – og nogle skoler inviterer lokale virksomheder ind som en del af praktikken. Læs mere på studievalg.dk/eudpraktik/ og ræk ud til den relevante erhvervsskole.

DI Lærlinge- indsatsens bedste råd

Vil I gerne åbne jeres virksomhed for besøg af gymnasieelever og studenter i uge 43? Så læs mere om jeres muligheder som virksomhed her: Guide: Virksomhedsbesøg i uge 43 for studenter og gymnasieelever

Her får I vores bedste råd, bl.a. i forhold til hvordan I kan byde jer til overfor gymnasierne, hvordan I får de unge ud i virksomheden og hvad I med fordel kan lægge vægt på. 


Om Lemvigh-Müller

  • Stål- og teknikgrossist
  • Hovedkontor i Herlev og Kolding, lagre og butikker på tværs af landet
  • 1400 Medarbejdere

Læs også 'Der er andre veje end universitetet efter gymnasiet'

Hent hele inspirationskataloget

I DI Lærepladsfællesskabet har vi lavet et print-venligt inspirationskatalog, der giver jer et overblik over de forskellige skolevirksomhedssamarbejder.

Hent kataloget her
Mette Keinicke

Mette Keinicke

Konsulent

Relateret indhold