Påklædningen hos medarbejdere i Deloitte skal være "tilpasset de kunder, den enkelte betjener." Derudover betyder indretningen i revisionshuset, at man ofte vil møde kunder. Derfor forventer virksomheden "at den enkeltes påklædning altid er præsentabel."

Foto: Deloitte
01.07.19 DIB Nyheder

Shorts og sandaler eller casual friday i sommervarmen? – Chefen bestemmer

En del virksomheder kontakter i løbet af sommeren Dansk Industri med spørgsmål om påklædning på arbejdspladsen. Læs, hvordan Deloitte, Postnord og IIH Nordic griber medarbejdernes påklædning an.

Hvis sommeren bliver i nærheden af lige så varm som i 2018, kan det være fristende at trække i shorts og sandaler på arbejdspladsen.

I løbet af sommeren kontakter en del virksomheder ofte DI med spørgsmål om påklædning på arbejdspladsen. De får besked om, at det er helt op til arbejdsgiveren at bestemme, hvilken påklædning medarbejderne må gå i, siger Teamleder for Team Forskels- og Ligebehandling i DI og advokat, Sabine Buhl Valentiner.

- Ligebehandlingsnævnet har flere gange slået fast, at arbejdsgiver har retten til at fastsætte regler for påklædning – bare de er saglige og objektive, siger Sabine Buhl Valentiner.

Læs også: Blog: Stress kan forebygges med et klart ledelsesmandat

Svært for medarbejdere at vurdere

Modeforsker ved Designskolen Kolding, Else Skjold, forklarer, at det ikke altid er lige let for medarbejderne selv at afgøre, hvilken påklædning der er passende på jobbet.

- Det er i dag både for mænd og kvinder ofte op til dem selv at vurdere, hvad professionel påklædning er, siger Else Skjold.

Men det kan være svært. For det er stor forskel på, hvordan man klæder sig alt efter typen af arbejde, virksomhedens gæster, eller om man arbejder i det offentlig eller private.

- Virksomheder, der får besøg af internationale gæster, har eksempelvis høje forventninger til professionel påklædning, siger Else Skjold.

Læs også: Blog: Tre gode råd til at blive en bæredygtig leder

Vi er gået over til en mere klar retning med plads til fortolkning. Camilla Kruse, talentleder og partner i Deloitte

En klar retning med plads til fortolkning

Revisionsvirksomheden Deloitte er en af de virksomheder, der har en dresscode for medarbejderne. Den lyder:

Den enkeltes påklædning skal være tilpasset de kunder, den enkelte betjener. Derudover betyder vores indretning af huset, at man ofte vil møde kunder. Derfor forventer vi, at den enkeltes påklædning altid er præsentabel.

- Vi har via dresscoden på vores intranet en retning, medarbejderne skal følge. Men det er op til dem selv at vurdere, hvordan de skal gå klædt afhængigt af deres kunder, siger Camilla Kruse, talentleder og partner i Deloitte.

Hos Deloitte er der en forventning om, at medarbejderne selv tilpasser påklædningen til den enkelte situationen.

- Hurtigt vil det helt automatisk smitte af, hvad andre medarbejdere har på. Tidligere har vi haft en strammere formulering, men vi er gået over til en mere klar retning med plads til fortolkning. Og i takt med, at vi udvider vores ydelser til vores kunder, fx inden for it, kommunikation og customer marketing, ansætter vi også medarbejdere med andre profiler end tidligere. Det betyder, at rammerne for, hvordan man går klædt i Deloitte er blevet mere fleksible, og at vi i stigende grad rummer flere stilarter i dag, siger Camilla Kruse.

Læs også: Nye tal: Større konkurrence i tøjbranchen holder prisstigningerne nede

Regler for dem, der har kundekontakt

I Postnord er der kun fastsat regler for påklædning for to af virksomhedens faggrupper.

 - Hos os er der regler for påklædning for dem, der har kundekontakt. Det er vores postbude og chauffører. Det er vigtigt, hvordan de ser ud, fordi de repræsenterer virksomheden udadtil, siger Hans Erik Lindkvist, HR-chef i Postnord.

I 2016 lavede Postnord derfor et fælles uniformprogram, der dækker både Danmark, Norge, Sverige og Finland. Uniformen blev udformet af et uniformudvalg med forstand på beklædning og indkøb. Udtrykket til kunderne, funktionaliteten og selvfølgelig også prisen har været afgørende.

- Det væsentligste er, at den er funktionel. Det er udgangspunktet. Alt efter vejr og temperatur ændrer uniformen sig selvfølgelig, siger Hans Erik Lindkvist.

Læs også: Generation Z har brug for menneskelige relationer

Kunders bare ben påvirker dresscoden

Markedsføringsbureauet IIH Nordic har tidligere haft en dresscode nedskrevet i personalehåndbogen. I dag kan nye medarbejdere læse i ”onboarding”, at dresscoden hedder ’business casual’.

- Vi har stadig en dresscode nedskrevet, men den bliver ikke fulgt så stringent længere, forklarer adm. direktør i IIH Nordic, Henrik Stenmann.

Han oplever en udvikling i måden, eksempelvis virksomhedens kunder går klædt på.

- Vores kunders påklædning er blevet mere afslappet de seneste år. Derfor synes jeg, det er fjollet, at vores medarbejdere sidder i deres stiveste pus, hvis kunderne kommer i shorts og sandaler. Til præsentationer og ved særligt vigtige møder har vi stadig en forventning om, at medarbejdernes påklædning er mere professionel, siger han.

Læs også: Sådan bliver du klar til lønsamtalerne

Fakta

DI: Fire gode råd om påklædning på arbejdspladsen

Teamleder for Team Forskels- og Ligebehandling og advokat i DI, Sabine Buhl Valentiner kommer med fire gode råd, hvis man som virksomhed vil undgå uenigheder med medarbejderne om påklædning på jobbet:

- Tal med jeres medarbejdere på eksempelvis personalemøder om, hvordan medarbejderne må klæde sig og kom med konkrete eksempler.

- Lav en politik, der udstikker saglige og objektive retningslinjer for, hvad der er acceptabel påklædning i jeres virksomhed.

- Politikken bør indeholde en angivelse af, hvilke ansættelsesretlige konsekvenser det kan få, hvis medarbejderne ikke overholder politikken.

- Påtal det hurtigst muligt, hvis en medarbejder ikke klæder sig i overensstemmelse med jeres retningslinjer.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Jonatan Steengaard
Skrevet af:

Jonatan Steengaard

Relateret indhold