Også medarbejdere med en samfundsvidenskabelig profil skal i dag kunne spille aktivt ind i Carlsbergss løbende digitaliseringsprocesser. Billedet er fra Carlsbergs hovedkvarter..

Foto: Carlsberg A/S
29.10.20 DIB Nyheder

Ingen jobsamtale uden snak om digitale kompetencer

Digitale kompetencer er i dag en af de vigtigste kvalifikationer, som virksomhederne søger hos medarbejderne – også de samfundsvidenskabelige profiler. Derfor skal uddannelserne blive meget mere digitalt orienterede, mener både Dansk Industri og virksomheder som bl.a. Carlsberg.

- Jeg har svært ved at forestille mig, at vi i dag kan gennemføre en ansættelsessamtale uden at berøre kandidatens digitale kompetencer på den ene eller den anden måde, siger Danny Dario Winandy, som er Head of Costumer Sales and Services hos Carlsberg.

Det betyder langt fra, at hver eneste ansat skal være it-specialist, understreger han. Men også medarbejdere med en samfundsvidenskabelig profil skal i dag kunne spille aktivt ind i virksomhedens løbende digitaliseringsprocesser.

- En del af vores syvårsstrategi fokuserer specifikt på den digitale omstilling, vi er midt i. Alle vores ansatte er nødt til at have en digital grundviden og et mindset, som gør det muligt for dem at samarbejde på tværs om at skabe digital udvikling. Uddannelsesinstitutionerne har derfor et ansvar for at klæde de studerende på med en grundlæggende viden. Den har vi så som virksomhed ansvar for at bygge videre på, siger Danny Dario Winandy.

Han er tilfreds med den vifte af kompetencer, som Carlsberg har formået at tiltrække, men behovet for digitale kompetencer bliver ikke mindre fremover, erkender han. Derfor er det afgørende, at uddannelserne sikrer, at nye kandidater bliver klædt på til den digitale virkelighed på arbejdspladserne.

Læs også: Amazon banker på: Skal danske virksomheder juble eller græde?

Behovet for digital indsigt er enormt

Carlsberg er langt fra den eneste danske virksomhed, der savner digitale kompetencer hos de samfundsvidenskabelige kandidater. Virksomheder inden for næsten alle brancher er i dag i konstant digital udvikling. Det gælder både inden for service, salg og marketing, produktion og rådgivning.

Dansk Industri (DI) har udarbejdet rapporten "Kompetencer til et digitalt erhvervsliv" på baggrund af interviews med en lang række virksomheder – og konklusionen er klar: De samfundsvidenskabelige uddannelser er nødt til at udvikle sig i en digital retning, hvis de studerende skal passe ind i på arbejdsmarkedet efter endt uddannelse.

Allerede i dag efterspørger 43 procent af alle jobannoncer, som retter sig mod samfundsvidenskabelige kandidater, en digital profil. Otte ud af ti virksomheder forudser desuden, at digitale kompetencer bliver vigtigere i de næste 5-10 år.

Derfor foreslår DI, at der bliver udarbejdet en samlet udviklingsstrategi for de samfundsvidenskabelige uddannelser, så de hurtigst muligt kan tilpasse sig de nye vilkår på arbejdsmarkedet.

Læs rapporten: "Kompetencer til et digitalt erhvervsliv"

De studerende vil gerne være digitale

Meget tyder på, at en tilpasning af de samfundsvidenskabelige uddannelser i en mere digital retning vil være et hit – også blandt de studerende. Det viser erfaringerne fra en nystartet kandidatuddannelse på Københavns Universitet, hvor de studerende kan uddanne sig i Social Data Science. Den er netop skabt ud fra en erkendelse af behovet for indsigt i bl.a. dataindsamling og -analyse – både til forskningsmæssig brug og på arbejdsmarkedet.

- Det er et stort problem, at de samfundsvidenskabelige uddannelser ikke i højere grad tager højde for det. De studerende får ofte udleveret et færdigt datasæt, og så tager undervisningen udgangspunkt i det. Men på den måde springer man nogle vigtige skridt over, siger Andreas Bjerre-Nielsen, som er studieleder på kandidatuddannelsen.

Uddannelsen i Social Data Science er allerede blevet utroligt populær, selv om den er helt ny. De studerende kommer fra en bred vifte af samfundsvidenskabelige og erhvervsøkonomiske uddannelser i både ind- og udland.

- På nuværende tidspunkt kan vi optage 40 studerende om året, men søgningen er ti gange så høj. Så der er ingen tvivl om, at de studerende er både interesserede og opmærksomme på, at det ikke længere er nok at kunne Excel, fortæller Andreas Bjerre-Nielsen.

Læs også: Gode råd til SMV’er om cyberforsikring

Uddannelserne skal omstille hurtigt

Social Data Science arbejder for tiden på at øge optaget, og der er også en beslægtet, men lidt mere teknisk uddannelse på vej på CBS. Men de klassiske samfundsvidenskabelige uddannelser, skal tilpasse sig i et langt højere tempo end nu, hvis hullet skal dækkes, mener Mette Fjord Sørensen, der er underdirektør i DI.

- Der er ingen tvivl om, at medarbejdere nu i langt højere grad skal kunne forstå data, hvordan data skabes og hvordan data kan skabe ny forretning. Den kombination af kompetencer får man på Social Data Science uddannelse, men det skal også gerne være en del af de klassiske samfundsvidenskabelige uddannelses forståelsesgrundlag, siger Mette Fjord Sørensen.

Læs også: Corona sætter gang i virksomhedernes IT-investeringer

Mette Fjord Sørensen

Mette Fjord Sørensen

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3797
  • Mobil +45 5213 2312
  • E-mail mfj@di.dk

Relateret indhold