NY Climate Week blev afholdt for 15. gang i september, mens DI kunne fejre ti års jubilæum som arrangør af et udstillingsvindue for danske virksomheder.

24.10.23 DIB Nyheder

Smykkefirma og bryggeri hentede inspiration til NY Climate Week

Carlsberg og Pandora var med, da NY Climate Week løb af stablen i september. De hentede inspiration og mulige samarbejdspartnere på Danmarks største eksportmarked, mens DI fejrede 10 års jubilæum ved begivenheden.

Da New York City fra den 17. til den 24. september 2023 var vært for verdens største klimaevent, NY Climate Week, var det som altid parallelt med FN's generalforsamling, hvor stats- og regeringschefer, erhvervsledere og NGO'er fra hele verden var samlet for at diskutere relevante internationale udfordringer, især inden for klimaområdet.

Det var 15. gang NY Climate Week blev afholdt, mens Dansk Industri (DI) kunne fejre ti års jubilæum som arrangør af et udstillingsvindue for danske virksomheder.

- USA er vores største eksportmarked, og hvert år afsætter vi for mere end 200 mia. kr. til det amerikanske marked. Vi regner med, at eksporten bliver endnu større de kommende år, og vi er blandt andet i New York under Climate Week for at sikre, at amerikanerne får øjnene op for, at hvis de skal i mål med den grønne omstilling, så kræver det de løsninger, som danske virksomheder er de bedste i verden til at levere, siger Thomas Bustrup, adm. vicedirektør i DI.

Læs også: DI: Det haster med klimasikring mod dramatisk vejr

Kæmpe marked for Danmark

Hvis det lykkes de danske virksomheder at overbevise amerikanerne, er der store muligheder på markedet. USA har blandt andet besluttet, at landet skal have 120.000 vindturbiner, 950 millioner solpaneler, udbygget elektrificering og endnu mere energieffektivitet de kommende år.

- USA er mulighedernes land og der er en meget stor appetit på danske virksomheders spidskompetencer inden for blandt andet energieffektivitet, vedvarende energi, bioteknologi, vandteknologi, power-to-x og ikke mindst consumer goods. Vi kan spille en helt afgørende rolle i USA’s grønne omstilling, der både er godt for klimaet og for dansk eksport, siger Thomas Bustrup.

Han havde under ugen i New York blandt andet selskab af Alexander Lacik, CEO i smykkevirksomheden Pandora, som har sat science-based targets for at halvere emissionerne i hele værdikæden inden 2030 og ramme nulemmission i 2040.

- Vi var først og fremmest i New York for at støtte op om SDG’erne (Sustainable Development Goals red.) og for at møde mulige samarbejdsarbejdspartnere inden for grøn omstilling. Der er et kolossalt behov for handling, så vi var der også for at lære, hvordan andre griber tingene an og for at vise, hvad vi har gjort, siger Alexander Lacik.

Læs også: Er din virksomhed ansvarlig – tjek det online

Delte ud af erfaringer

Smykkevirksomhedens direktør oplevede i NY, at FN-systemet har høje forventninger til den private sektor.

- Der var stor interesse for at høre, hvordan vi omlægger vores forretning til at blive mere cirkulær, men også hvordan vi kan hjælpe med at kommunikere budskabet til omverdenen. Pandora har over 600 millioner kundebesøg om året, så det er klart, at vi har et ansvar for at øge folks bevidsthed på området og drive en efterspørgsel, der er mere bæredygtig, siger Alexander Lacik.

Også Carlsberg Group var repræsenteret på NY Climate Week. CEO Jacob Aarup-Andersen fandt, at FN’s klimauge gav mulighed for at komme i dialog med den offentlige sektor, erhvervslivet og civilsamfundet.

- For at løse udfordringen med klimaforandringerne skal vi samarbejde på tværs. Denne uge kan vi komme i dialog med alle på samme tid, dele indsigter og inspiration med hinanden og diskutere fælles løsninger med henblik på at skabe en fremtid med minimal CO2-udledning, siger Jacob Aarup-Andersen.

Læs også: Topledere: Lad os styrke fremtidens idéer

Innovation skal få verden i mål

Carlsberg Group delte i ugen ud af de erfaringer, bryggeriet har opnået med sit bæredygtighedsprogram og de resultater, der er opnået i forhold til at sænke CO2-udledningerne på tværs af hele virksomhedens værdikæde samtidig med, at produktionen er steget.

- Jeg er først og fremmest meget positiv over at mærke, at alle er ivrige efter at sætte skub i tingene, uanset om det er politikere, erhvervsfolk eller ngo’er. Det momentum er et fantastisk udgangspunkt at have, siger Jacob Aarup-Andersen.

Derudover står det klart for ham, at innovation bliver helt afgørende for at nå i mål og løse klimaudfordringen.

- I Carlsberg Group er innovation en bærende del af vores forretning. Vi forsker i planteforædling og bioteknologi, og vi samarbejder med universiteter og landmænd om at udvikle klimaresistente afgrøder. Og vi er heldigvis ikke de eneste, der investerer i innovation indenfor bæredygtighed. Det er i høj grad et område, der bliver prioriteret af både virksomheder og myndigheder, som har en vigtig rolle at spille i forhold til at skabe de rette incitamentsstrukturer for at understøtte optaget af innovation. Det lover godt for fremtiden, siger Jacob Aarup-Andersen.

Læs også: NATO i DI: Energisikkerhed er del af global magtkamp

Fakta

DI i USA

Få hjælp til opstart af virksomhed i USA, det amerikanske marked og eksportrådgivning hos DI USA. Vi hjælper danske virksomheder med alt fra eksportmarkeder og markedsundersøgelser til interessevaretagelse.

DI i USA

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Mille Munksgaard

Mille Munksgaard

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 4631
  • Mobil +45 2077 0611
  • E-mail mimu@di.dk

Relateret indhold