21.12.22 Vi rådgiver dig Nyheder

Fem råd: Sådan får I gang i onlinesalg

Tendenser peger på, at e-commerce – både via webshop og online markedspladser vinder ind som indkøbskanal, ikke bare i Danmark, men  mange steder i verden. Det gælder både B2B-  og B2C-salg. I Danmark hænger vi i bremsen, og det går den forkerte vej, selvom vi er et af de mest digitaliserede lande i verden. Det bør ikke  være et spørgsmål om, men et spørgsmål om hvordan din virksomhed får taget hul på onlinesalg og måske endda over grænsen - e-eksport.

For mange kan det føles uoverskueligt at komme i gang med onlinesalg. Især for virksomheder, hvor der mangler viden og måske også eksekveringskraft. 40% af de danske virksomheder indenfor brancherne engros, detail og fremstilling, er allerede igang med at sælge online, viser en ny B2B e-commerce analyse fra DI.

DI e-commerce er sat i verden for at hjælpe DI´s medlemmer ved at dele viden og hjælp, og her får du både en række gode råd og links, som kan hjælpe jer videre i processen.

Læs også: Amerikanske SMV’er er 10 gange bedre til e-eksport end danske - DI (danskindustri.dk)

Sådan får I gang i onlinesalget:

  1. Beslut jer for at gøre det.

    Det første og vigtige skridt mod e-commerce er: Beslut jer for at gøre det.

    Beslutningen skal tages på topniveau og prioriteres på topniveau. Det er ikke en proces eller en beslutning for en mindre afdeling, som ikke har topledelsesmandat.

    E-commerce kan starte som et projekt. Det gør det typisk, hvis virksomheden bygger egen platform. Det er vigtigt at projektets styregruppe er udstyret med mandat, og der skal være en tværgående C-level kommitment bag.

    Læs også: Den digitale kunderejse kræver CEO-commitment

    Download her guiden: kom-godt-igang-med-online-salg---guide.pdf (danskindustri.dk)

  2. Find den rigtige timing.

    Måske har I en ny produktlinje eller produkttype på vej, som I kan prøve af digitalt – fx via salg på en online markedsplads?

    Eller måske er der en særlig varegruppe, som I kan sælge digitalt fx via en webshop? Eller en særlig kundegruppe, som I kan arbejde på at flytte over på en digital platform? 

    Der kan være hensyn at tage til forhandlere og distributører, og mange ønsker ikke at udfordre de eksisterende salgskanaler, og det er fuldt forståeligt. Men så find et hjørne af virksomheden, hvor det giver mening at komme i gang.

    Download her guiden: Vind den digitale hylde hos dine forhandlere 

  3. Få hjælp af folk, der ved hvordan.

    Vi har alle brug for hjælp en gang imellem. Det har de fleste virksomheder også, når de skal i gang med e-commerce, uanset om der skal sælge via egne eller andres online salgskanaler.

    Det kan være dyre lærepenge ikke at få allieret sig, med eksperter, der fx ved hvordan algoritmerne på store markedspladser som Amazon fungerer og hvilke marketingpakker, man ALTID skal købe med.

    Der findes dog online markedspladser, som er lettere tilgængelige end fx Amazon og lette at oprette sig på. Man kan vælge at oprette sig på flere online markedspladser, men vær opmærksom på, at den salgskanal skal også vedligeholdes og passes, så nogen skal have bolden hos jer ifht. at drifte salget via de markedspladser, som I vælger, at aktivere salg på.

    eCommerce Market Overview
  4. Erkend, at det er en proces, og at det kommer til at tage tid.
    Det er en langsigtet investering, I foretager jer når I går online, men  vigtigst af alt, et nødvendigt skridt, der skal langtidssikre jeres salg og virksomhed. Derfor skal I stille realistiske mål for afkast og investering og være forberedte på at resultaterne ikke nødvendigvis er så store i starten. Som alle andre skal I på en læringsrejse først, og den vil være tværorganisatorisk. Så sørg for at få organisationen med.
    DI´s e-commercemodehedsmodel
    Til gengæld får I værdifulde erfaringer, som I kan bygge videre på. Derudover har onlinesalg den fordel, at det er en iterativ proces, hvor data vil give mulighed for indsigt undervejs og mulighed for at handle på data. Det betyder, at man hurtigt kan rette ind, og det gør det langt mere effektivt at arbejde med i forhold til, hvis I skulle være fysisk til stede på et nyt marked i et andet land.

  5. Inspiration og et fælles sprog, baner vej
    Vi møder ofte hele ledergrupper, som er taget samlet afsted til en af  DI´s konferencer, hvor scenen er sat med eksperter og virksomheder, der har prøvet det før og fået succes med digitalt salg og e-eksport. Det giver en fordel, at man har en fælles referenceramme og noget konkret at starte strategiprocessen med. Ofte får DI´s medlemmer konkrete kontakter og værktøjer med hjem, som der kan arbejdes videre med.

    Hør fx. Ryan Zinglersen, Export Manager fra Pharma-Tech, sagde om den netop overstået konference e-eksportdagen 2022

Relateret indhold