Værktøjskasse

Her finder du værktøjer, der gør det enkelt at lave gode læringsforløb for lærlinge og elever. Vi tilbyder forskellige værktøjer, som du kan tilpasse til din virksomheds behov.

Tiltrækning

Tips & tricks til sociale medier

For at tiltrække og rekruttere lærlinge skal I som virksomhed være godt forberedt og en smule snedig. Med et arbejdsmarked, der har en historisk
lav arbejdsløshed, kræver det, at man er til stede der, hvor ens målgruppe er
– og som guiden her antyder, så er de fleste danskere på sociale medier.
Derfor er det et oplagt sted at lede efter potentielle lærlinge og til at synliggøre det, som jeres virksomhed tilbyder.

Hent guide til sociale medier i PDF-form.

Sådan kommer din virksomhed på LinkedIn og Facebook

TILLYKKE! I har nu oprettet en virksomhedsprofil på Facebook. I vil opleve, at Facebook foreslår en masse tiltag, I kan gøre på siden, for at udbrede mere viden om jeres virksomhed. Det kan f.eks. være en længere beskrivelse af virksomheden, at invitere nogle Facebook-venner til at følge siden eller at tilføje en knap (f.eks. ‘Kontakt os’). Jo flere af disse ting I udfylder, jo bedre ser jeres virksomhed ud – og det er noget, der giver mange besøgende og dermed større chance for at finde nye, potentielle lærlinge.

Se, hvordan du opretter en virksomhedsprofil på Facebook.

Forslag til indhold på sociale medier

I er nået til den anden og sidste guide i serien. Det betyder, at I holder fast –
I er standhaftige! Det betyder også, at I har forstået, hvorfor I skal bruge tid og kræfter på at være til stede på sociale medier. Måske har I endda allerede oprettet en virksomhedsprofil på Facebook og måske også på andre digitale platforme. Læs mere om hvad I kan lægge op på eksempelvis jeres Facebook- og LinkedInprofi her.

10 tips til Facebook

Klik her for 10 gode tips.

SoMe-plan

Her finder I en skabelon over SoMe, som I kan tilpasse alt efter jeres virksomheds behov. Klik her.

Rekruttering

Invitér indenfor

Få vejledning og inspiration til jobopslag, åbent hus-arrangementer m.m. i jagten på at finde den nye lærling eller elev. Klik her.

Vejledning til praktikpladsen

Du kan bl.a. bruge praktikpladsen.dk til at gøre din virksomhed synlig og rekruttere nye lærlinge eller elever. Klik her for vejledning.

 

En god start på læretiden

Sådan får du din lærling/elev godt om bord

Nedenfor kan I finde forslag til den lille smule ekstra, der får lærlingen/eleven til at sætte særlig pris på den aftale, I har indgået. I kan tilrette og anvende introduktionsprogrammet i forhold til jeres virksomhed. Klik her.

Forslag til evaluering og feedback

Vi har ladet os inspirere af Grundfos, som anvender et skema til evaluering og feedback undervejs i praktikforløbet. Klik her for vurderingsskema.

Lærlingehåndbog

En lærlingehåndbog kan være en del af jeres velkomst til nye lærlinge, samtidig med at I får givet konkrete, praktiske informationer om virksomheden og læretiden.

Vi har lavet en tjekliste over punkter, som kan være gode at have med i en lærlingehåndbog. Som virksomhed vælger I selv, om det skal gøres kort med fokus på praktiske informationer som f.eks. overenskomst, sygemelding og arbejdsmiljø, eller om det skal være langt med fortællinger om f.eks. virksomhedens historie og værdier, interne karrieremuligheder og husregler.

I vælger selv, om der skal være en håndbog, og hvordan den skal se ud. Brug nogle eller alle emnerne. Skriv dem ned eller fortæl om dem. Det vigtigste er, at jeres nye lærling føler sig velkommen og ved, hvor og hvem han eller hun skal finde eller spørge om informationerne.

Og husk, at uddannelsesaftalen fortsat og altid er jeres vigtigste dokument.

Download et worddokument med alle temaerne her. Det er lige til at skrive og rette i ud fra de valg, I har taget i jeres virksomhed.

Tak til Bila A/S for samarbejde og inspiration.

Tema 1: Velkommen

  • En kort velkomst. Og måske lidt om, hvorfor I har en håndbog, og hvad lærlingen kan finde i den.
  • Virksomhedens historie og værdier. Hvor kommer vi fra, og hvor er vi på vej hen? Har virksomheden f.eks. tradition eller en vision for lærlinge?
  • Om uddannelse, ansvar og muligheder. Hvad kan du blive hos os? Hvad forventer vi af dig (pligter og rettigheder)? Og hvad hjælper vi dig med?

Tema 2: Introduktionsperiode

  • Kontaktpersoner. Nævn de to-tre vigtigste personer for en ny lærling. F..eks. praktikansvarlig, afdelingsleder, HR-person Hvem har ansvar for hvad? Gerne med navne, evt. med billeder.
  • Introduktionsprogram/introduktionsdag. Er der planlagt en rundvisning, morgenmad, hilse-på den første dag? Fortæl om det kort eller hav evt. et program, som I kan udlevere til lærlingen. Det er ikke vigtigt, om I bruger en time eller en uge på at introducere til virksomheden. Det vigtigste er at fortælle, hvad der skal ske.
  • Skal lærlingen rundt i flere afdelinger? Så fortæl gerne lidt om den første afdeling – hvem møder lærlingen – er der andre lærlinge, måske fra andre fag?
  • Uddannelsesplan. Hvis hele eller en del af uddannelsesforløbet er planlagt, så kan I udlevere en uddannelsesplan, som giver lærlingen et overblik over forløbet. Det kan sagtens være i et separat dokument.
  • Prøvetid. Måske det vigtigste for lærlingen: Hvilke opgaver er planlagt i prøvetiden? Er der planlagt samtaler undervejs, så lærlingen ved, hvordan han eller hun lever op til forventningerne? Hvordan og hvornår får lærlingen besked om, at prøvetiden er slut, og dermed om uddannelsesaftalen fortsætter eller ophører?
  • Faste samtaler. Bruger I faste samtaler f.eks. før og efter skoleophold, ved skift mellem afdelinger eller ved overgang til nyt læreår? Hvis I bruger I et særligt skema til det, så vedlæg gerne et eksempel.
  • Plejer I at besøge jeres lærlinge på et eller flere skoleophold? Så nævn det gerne.

Tema 3: Ansættelsesforhold

Mange virksomheder har allerede en personalehåndbog, som I kan finde inspiration til her: Personalehåndbog - DI (danskindustri.dk).

Hvis I udleverer jeres personalehåndbog til lærlinge, så husk, at lærlinge er en særlig personalegruppe, som ikke kan sammenlignes fuldt ud med de øvrige ansatte. Tjek derfor altid, om der står noget i personalehåndbogen, som ikke gælder for lærlinge. Og sørg også for klart at kommunikere det, der særligt gælder for lærlinge – de vigtigste emner er: 

  • Hvilken overenskomst er lærlingen dækket af? De fleste overenskomster indeholder særlige bestemmelser om lærlinge og elever. Det kan I blive klogere på her: Hvad er en overenskomst? - DI (danskindustri.dk).
  • Lærlingens løn efter uddannelsesområdets overenskomst. Løn er både grundløn og de øvrige lønbestemmelser i overenskomsten, f.eks. fritvalgslønkonto og feriefridage. Se mere om løn til lærlinge her: Elever og lærlinge - DI (danskindustri.dk)
  • Pension og forsikring. Overenskomsten bestemmer også, om lærlingen eller eleven har ret til pension og forsikringsordninger. Læs mere om reglerne her: Pension og forsikringer til elever og lærlinge - DI (danskindustri.dk)
  • Ferie. Lærlinge er omfattet af ferieloven, hvor der gælder særlige regler for dem. Hvor meget ferie en elev eller lærling har ret til, afhænger blandt andet af, hvornår på året lærlingen begynder i virksomheden. Bliv klogere her: Ferie for elever og lærlinge - DI (danskindustri.dk)
  • Persondata. Husk at orientere om, hvordan I behandler lærlingens/elevens personoplysninger. I kan finde regler om og inspiration her: Persondata - DI (danskindustri.dk) og her: Skabelon til samtykkeerklæring - DI (danskindustri.dk)
  • Arbejdsmiljø. Reglerne om arbejdsmiljø er skærpet for unge under 18 år, og der er forskellige krav i forhold til alder og undtagelser i forbindelse med uddannelse. Tjek, hvad den unge må arbejde med her: Unges arbejde - DI (danskindustri.dk). Husk, at en lærling skal informeres om reglerne på virksomheden, og at virksomheden har et skærpet ansvar for oplæring, instruktion og kontrol, når I har unge ansatte. Brug gerne DI’s arbejdsmiljørådgivning: Hvem er hvem i DI - DI (danskindustri.dk)
  • Transportudgifter i forbindelse med skoleophold. I mange overenskomster skal virksomheden betale for  lærlingens transportudgifter i forbindelse med skoleophold, hvis den samlede vej til og fra skole er mindst 20 km. Beskriv jeres egen procedure, så lærlingen ved, hvornår refusionen udbetales til ham/hende. Virksomheden kan få refunderet en del af transportudgifterne. Find reglerne her: Transportudgifter og refusion - DI (danskindustri.dk)
  • Skolehjem. Har lærlingen ret til at bo på skolehjem? Oplys navn på den eller de personer, lærlingen skal kontakte for at få planlagt opholdet på skolehjem. Find reglerne for skolehjem her: Reglerne for skolehjem - DI (danskindustri.dk)

Tema 4: Firmapolitikker og uskrevne regler

Især unge lærlinge, der ikke har haft et lønarbejde før, kan have brug for, at indforståede og især uskrevne regler og firmapolitikker er skrevet ned. Sørg også for at informere om, hvilke konsekvenser det har, hvis reglerne overtrædes. Nedenfor finder I de emner, som er mest oplagte at informere lærlingen om.

  • Mødetid. Hvornår forventer I, at lærlingen møder op, omklædt og klar til arbejde? Er mødetiden på virksomhedens adresse eller på en byggeplads, i et privat hjem eller et andet sted?
  • Hvordan møder vi kunden? Her kan I have enkle regler for mødet med private og andre kunder, så lærlingen husker, at han eller hun repræsenterer virksomheden. Det kan f.eks. være brug af (sikkerheds-) sko i private hjem, brug af mobiltelefoner, at rydde op efter sig mv.
  • Ryge-, alkohol- og/eller rusmiddelpolitik. Må der ryges i virksomheden – overhovedet, hvornår og hvor? Kan I drikke en fredagsøl, eller er virksomheden alkoholfri?
  • Regler for hjemmearbejde, hvis det er en mulighed. Det samme gælder brug af sociale medier.
  • Mobiltelefon, PC mv. Hvis lærlingen får en arbejdsgiverbetalt mobiltelefon, PC eller andre hjælpemidler, så orientér om jeres retningslinjer for brug af tingene.
  • Har I regler for brug af internet og e-mail? Så skal lærlingen/eleven og kende til dem.
  • Brug af privat mobiltelefon i arbejdstiden. Har I regler for det? Skal den være lydløs, eller må lærlingen besvare opkald/sms’er?
  • Udseende. Har I generelle regler eller regler for kundebesøg f.eks. om, at tatoveringer skal tildækkes, eller at piercinger skal fjernes
  • Antimobning, sexchikane og lignende. Orienter eleven eller lærlingen om jeres retningslinjer for den gode tone og adfærd på arbejdspladsen. Gør det helt klart, hvis I har nul-tolerance over for en bestemt type adfærd.
  • Kontrolforanstaltninger, advarsler og andre sanktioner. Har I en politik for f.eks. videoovervågning visse steder? Eller har I stikprøvekontrol af medarbejderne for at konstatere alkoholpåvirkning? Orienter lærlingen grundigt om disse regler.
  • Gør det klart, at det kan have konsekvenser for uddannelsesforløbet, hvis retningslinjerne overtrædes. Beskriv konsekvenserne præcist. Læs mere om advarsler m.v. her: Opsigelse - DI (danskindustri.dk)
  • Sygefravær. Fortæl hvordan, hvornår og til hvem lærlingen skal sygemelde sig og raskmelde sig igen – både i praktikperioden og ved sygdom under skoleophold. Find regler for sygdom/uarbejdsdygtighed her: Sygdom og uarbejdsdygtighed - DI (danskindustri.dk)
  • Pauser. Hvornår og hvor længe holder medarbejderne pause på virksomheden? Find viden, inspiration og regler om arbejdstid og pauser her: Arbejdstid - DI (danskindustri.dk) og her: Pauser - DI (danskindustri.dk)

Find flere forslag og inspiration til, hvordan I kan formulere jeres egne regler og retningslinjer om firma- og personalepolitikker, persondata og kontrolforanstaltninger på dette link: Persondata, personalepolitik og kontrolforanstaltninger - DI (danskindustri.dk).

Mere inspiration – gode links
I kan finde inspiration til og viden om andre temaer her:

Mangler du et værktøj?

Giv os et kald, hvis du har en ide der gør det nemmere at uddanne lærlinge og elever.

Heike Hoffmann

Heike Hoffmann

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 4660
  • Mobil +45 5218 5914
  • E-mail heho@di.dk