Fotokredit: GettyImages

24.09.20 Bilbranchen Nyheder

Forsigtigt udspil fra regeringen til nye bilafgifter

Efter at have nærlæst rapporten fra Eldrup-kommissionen og ført samtaler med Folketingets øvrige partier, kom regeringen torsdag med sit udspil til nye bilafgifter. Der er tale om et forsigtigt udspil, der desværre bevarer en registreringsafgift på biler, der fortsat tager udgangspunkt i bilens pris.

Eldrup-kommissionen præsenterede sine anbefalinger til nye bilafgifter den 7. september. 2020 I perioden siden da har regeringen ført samtaler med samtlige af Folketingets partier, og det har nu ført til, at regeringen selv har spillet ud med en række konkrete forslag for Folketingets partier i et samlet klimaudspil for vejtransportområdet, som skal reducere CO2-udledningen og lægge trædestenene for en større omstilling af vejtransportsektoren.

Regeringen bemærker til sit udspil, at det skal levere konkrete CO2-reduktioner og sikre, stabile rammevilkår for både de grønne elbiler og konventionelle biler, der betyder, at almindelige danskere fortsat har mulighed for at købe en bil, så deres hverdag kan hænge sammen. Samtidig skal det fortsat være muligt at udbygge velfærden. Regeringens tiltag vil bl.a. betyde, at der vil være 500.000 grønne biler på de danske veje i 2030 stigende til over en mio. grønne biler i 2035. Regeringen ønsker samtidig en massiv indsats for at gøre konventionelle biler og lastbiler mere grønne. Efter udspillet skal grønne brændsler i benzin og diesel fremmes gennem et nyt CO2-fortrængningskrav på tværs af drivmidler. Derudover lægges sporene for at gøre noget ved trængslen på de danske veje og CO2-udslippet fra lastbiler gennem en kilometerbaseret vejafgift på lastbiler.

Bilbranchen glæder sig over, at regeringen bevarer Eldrup-kommissionens anbefalinger om at indføre en bred og langsigtet plan for området frem mod 2030. Det vil give bilejere og branchen ro til at foretage de rette investeringer. Men omvendt ærgrer Bilbranchen sig over, at regeringen fortsat vælger at lægge op til en registreringsafgift, der også fremover vil afhænge af bilens pris frem for en løbende opkrævet teknisk baseret afgift.

Med udspillet er intet afgjort, men Bilbranchen håber på et kort og effektivt forhandlingsforløb mellem regeringen og de politiske partier, der kan sikre ro for branchen. Bilbranchen vil fortsat arbejde for, at den endelige aftale vil føre til en registreringsafgift, der i højere grad afhænger af bilens klimamæssige egenskaber, hvilket vil gavne salget af nul- og lavemissionsbiler.

Det er glædeligt, at regeringen fastholder Eldrup-kommissionens anbefaling om en langsigtet plan for den grønne omstilling af bilparken. Med regeringens udspil lægger man op til en langsigtet løsning, der udstikker rammerne for en omstilling af bilparken frem mod 2030, branchen og bilejere kan investere efter. Thomas Møller Sørensen, Branchedirektør
Det er ærgerligt, at regeringen foreslår at fastholde en registreringsafgift på biler, der fortsat vil afhænge af bilens pris. Vi havde gerne set, at man opkrævede afgiften løbende og gjorde den afhængig af bilernes klimamæssige egenskaber. Det ville permanent gøre de grønne og klimavenlige biler billigere og føre til en hurtigere udskiftning af bilparken. Thomas Møller Sørensen, Branchedirektør

Regeringen indleder i Skatteministeriet  torsdag den 24. september 2020 kl. 19 forhandlinger med de øvrige partier om den grønne omstilling i vejtransportsektoren.

Se mere om regeringens udspil

Læs pressemeddelelsen

Se DI's pressemeddelelse om det samlede udspil

Læs pressemeddelelsen

Thomas Møller Sørensen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3383
  • Mobil +45 2684 3014
  • E-mail tms@di.dk

Relateret