Colourbox
26.06.19 Bilbranchen Nyhed

Pas nu på med udstyret i bilannoncerne

Bilbranchen opfordrer til større omhyggelighed med oplysninger om udstyr i annoncer og på prisskilte.

Netop nu modtager Bilbranchen mange henvendelser om salg af biler, som ved en fejl er annonceret eller skiltet med udstyr, som ikke er til stede. En annonce og et prisskilt er en del af aftalegrundlaget mellem køber og sælger. Sælger har altid mulighed for at rette en fejloplysning, men det skal ske helt konkret og det skal ske senest ved aftalens indgåelse – typisk ved at påføre slutsedlen en oplysning om, at køber er gjort bekendt med, at bilen ikke har sædevarme - eksempelvis.

Der er efterhånden en hel del praksis i Ankenævn for biler på dette område. Kunderne får næsten altid medhold i sagerne og ”taksten” pr. fejloplysning om udstyr udgør som oftest 5.000 kr. Vær derfor opmærksom på følgende:

  • Det er ikke tilstrækkeligt at tage et generelt forbehold for taste- eller trykfejl.
  • Manglende udstyr udgør en køberetlig mangel, selv om udstyret hverken fås til den pågældende model eller kan eftermonteres.
  • At kunden ikke har opdaget, at udstyr mangler under en prøvekørsel fritager ikke for mangelsansvaret.
  • Sælger hæfter også for forkerte oplysninger om udstyr fra tidligere salgsled – f.eks. bilimportøren.

Opfordring

Bilbranchen må derfor kraftigt opfordre til, at den ansvarlige for annoncer og skilte er omhyggelig med at tilføje udstyr. Et enkelt lille flueben for meget kan blive dyrt i sidste ende.

Karoline H. Thomsen

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3567
  • Mobil +45 2949 4413
  • E-mail kart@di.dk
Relateret