Fotokredit: Bilbranchen
25.05.20 Bilbranchen Nyheder

Bilen er ’broken’ – fejlkoder og deres betydning

Når bilen er i stykker, kan en udlæsning af fejlkoderne hjælpe med at finde frem til fejlen. I en sag ved Ankenævn for biler havde et værksted oplyst, at en del i bilen var knækket. Den var dog bare ’i stykker’, og kunden ville derfor ikke betale for fejlsøgningen.

I sagen ved Ankenævn for biler havde en kunde bedt værkstedet om at foretage fejlfinding på sin bil, da kunden oplevede problemer med bilen.

Værkstedet undersøgte bilen og nåede frem til, at actuatorarmen var knækket/faldet af, og at en reparation ville koste 11.000 kr. Inden kunden fik bilen repareret, ville kunden undersøge prisen hos et andet værksted. Det andet værksted oplyste, at actuatorarmen ikke var knækket, men blot faldet af og umiddelbart kunne monteres igen. Kunden ville herefter ikke betale for fejlsøgningen, der kostede 2.200 kr., da den efter kundens opfattelse havde været værdiløs.

Ankenævn for biler vurderede, at værkstedet ved fejlsøgningen korrekt havde diagnosticeret fejlen til actuatorarmen. Dog var det en fejl, at det blev angivet, at denne var knækket. Kunden havde ikke fået bilen repareret og havde derfor ikke udgifter i forbindelse med den af værkstedet begåede fejl. Kunden skulle derfor betale værkstedet for fejlsøgningen, der ikke har været uden værdi for kunden.

I afgørelsen bemærkede nævnet, at værkstedet burde have kontrolleret, at fejlteksten var korrekt. Ved udlæsningen af fejlkoder stod der ’broken’. Da værkstedet skrev til kunden, skrev de, at actuatorarmen var knækket.

Sagen viser, at når fejlsøgningen har haft en værdi for kunden, skal kunden stadig betale for fejlsøgningen, selvom kunden vælger ikke at få udført reparation hos værkstedet.

Sagen viser også, at værkstedet skal være påpasselig, når de udlæser fejlkoder, således at værkstedet får givet kunden et korrekt tilbud, og ikke får iværksat unødvendige reparationer. Hvis fejlkoderne er på engelsk er det også vigtigt at være påpasselig ved oversættelsen. Havde værkstedet i denne sag iværksat reparationen til 11.000 kr., ville der være en risiko for, at de ikke kunne opkræve beløbet hos kunden.

Niels Bruun

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3078
  • Mobil +45 5213 2388
  • E-mail nibr@di.dk

Relateret