Fotokredit: DI

23.02.21 Bilbranchen Nyheder

Er bilen faktisk grøn?

Grønne biler er populære. Men er bilen så grøn, som den fremstilles? Med det store fokus på, at ting skal være grønne, er det vigtigt, at tingene ikke fremstilles mere grønne, end de faktisk er. Ellers risikerer man en sag om såkaldt greenwashing.

Grønt er populært blandt kunderne. Det er derfor oplagt at fortælle om, hvor grøn ens virksomhed eller varer er. Det ses da også, at virksomheder i stigende grad bruger klima- og miljømæssige udsagn i deres markedsføring til at fortælle om, hvor grønne de er. Pga. den stigende udbredelse, er denne type markedsføring også noget Forbrugerombudsmanden har særligt fokus på.

I bilbranchen fylder klima- og miljøspørgsmål også meget, bl.a. med udbredelsen af el- og hybridbiler. Det kan også være fristende at fremstille bilen lidt ekstra grøn, når nu grønne biler er populære. Det går dog ikke og vil blive anset for greenwashing.

DI Handel har i denne artikel givet fire gode råd til at undgå greenwashing i din markedsføring.

Det kan også være fristende at fortælle om, hvor grøn virksomheden er, f.eks. fordi strømmen kommer fra solceller eller fordi virksomheden kompenserer for CO2-udledningen via investering i skovprojekter.

Det er dog vigtigt, at markedsføringen er korrekt. Det vil således ikke være i orden, hvis virksomheden med store bogstaver skriver: ”Vi er klimaneutrale”, og at det så med småt nedenunder står, at det alene gælder en mindre del af virksomheden.

Klima- og miljømæssige udsagn skal således være korrekte og præcise, relevante og afbalancerede og klart formuleret, så forbrugerne umiddelbart forstår dem og ikke bliver vildledt. Der må f.eks. ikke fremhæves egenskaber eller aspekter, der må anses for uvæsentlige i forhold til belastningen af miljøet. Markedsføringen må heller ikke udelade væsentlige informationer eller fremhæve, at produktet ikke indeholder bestanddele eller har egenskaber, som aldrig har kunnet henføres til produktet, eller der er forbud mod at bruge.

Klima- og miljømæssige udsagn kan også være vildledende, hvis de bruges uden en yderligere specifikation eller forklaring. Der kan f.eks. være tale om generelle miljømæssige påstande som ”grøn”, ”miljøvenlig”, ”klimarigtig”, ”skånsom” eller ”bæredygtig”.

Virkemidler, som f.eks. blomster, græs, grønne farver og lignende, kan også give forbrugeren opfattelsen af, at der er tale om et ”grønt” produkt. I en ældre sag hos Forbrugerombudsmanden var sådanne virkemidler anvendt på en vildledende måde - Virksomhed stopper ”grøn” markedsføring.

Forbrugerombudsmanden har også tidligere over for en forhandler af batterier indskærpet, at miljømæssige udsagn skal kunne dokumenteres.

Forbrugerombudsmanden vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande

Vejledning
Niels Bruun

Niels Bruun

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3078
  • Mobil +45 5213 2388
  • E-mail nibr@di.dk

Relateret