Fotokredit: GettyImages

12.01.21 Bilbranchen Nyheder

Et bragende brugtbilsalg

Antallet af brugtbilregistreringer steg med seks pct. fra 2019 til 2020. Og imens priserne rettede sig i løbet af året, efter at have dykket i foråret, medførte 2020 et stort underudbud af en række segmenter på brugtbilmarkedet.

Det var ikke kun i nybilsalget, at 2020 medførte usædvanlige perioder. Også i brugtbilsalget oplevede branchen markante ændringer fra starten af året til slutningen af året – og alt det ind i mellem. For hvor 2020 bl.a. startede med et generelt højt udbud på tværs af segmenter i forhold til efterspørgslen, udviklede der sig markante underudbud som året gik.

Til trods for store nedgange i nybilsalget, som typisk er den største driver for aktiviteten i brugtbilsalget, steg antallet af brugtbilregistreringer i 2020 med seks pct. i forhold til 2019. Der var naturligvis tale om de største stigninger i løbet af sommeren, imens der i foråret blev solgt markant færre både nye og brugte personbiler.

imageiwbe9.png

Ifølge Bilbasen har bilforhandlerne oplevet en markant stigning på brugtbilmarkedet i 2020 i forhold til 2019. Det var muligvis på det højeste niveau, Bilbasen nogensinde har oplevet ud fra de historiske handler på sitet. Men lige som så mange andre tendenser i 2020, var der store prisudsving i løbet af året.

Bilbasens data viser bl.a., at især mikrobiler, minibiler, MPV’er og SUV’er er segmenter som markedet i høj grad efterspørger, og som der er et markant lavere udbud af ved udgangen af 2020. På udbudssiden kan Bilbasen eksempelvis konstatere, at udbuddet af mikrobiler er faldet med 60 procent siden maj 2020, hvilket er helt usædvanligt og stiller dermed mikrobiler i en situation med kraftigt underudbud, som indikatoren nedenfor viser.

Derudover kan Bilbasen se, at bilforhandlerne har solgt ældre mikrobiler i et omfang, de ikke tidligere har set. Derudover er der et markant underudbud af MPV’er (en værdi på 78 i Udbudsindikatoren), hvilket sandsynligvis gør, at der vil være stor efterspørgsel på selv lidt ældre, og måske lidt mere brugte, MPV’er end forhandlerne har været vant til.

For de mellemstore brugte biler samt firmabiler gælder det, at de ikke er præget af så stort et underudbud som de andre bilklasser. Det skyldes dels, at der i øjeblikket kommer meget store antal af disse biler ud på markedet, og vi vil se flere i den kommende tid. Og dels efterspørger forbrugerne andre segmenter i noget større grad end de ellers populære mellem- og firmabiler. Det skal imidlertid understreges, at der alt andet lige er et underudbud med værdier på 94 for mellem- og 93 for firmabilklassen.

imagega1a.png

Lidt uden for Udbudsindikatoren kan Bilbasen fortælle, at benzinbiler fortsat ser ud til at være relativt omsættelige, imens man som indkøber af dieselbiler skal være lidt mere opmærksom, idet efterspørgslen varierer. Det er naturligvis helt modsat den store interesse, der er for el- og plug-in hybridbiler, lige som nyere biler generelt fortsat er mere efterspurgt end de lidt ældre biler. Hybridbilerne ligger således med en værdi i indikatoren på 73, hvilket er status quo i forhold til seneste udgave af Udbudsindikatoren.

Den helt store joker for brugtbilmarkedet i det nye år, er naturligvis de nye afgifter, som hurtigt vil komme til at give nogle konsekvenser fra nybilsalget og videre ned i brugtbilsalget. Tidligere afgiftsændringer i midten af 2010’erne har vist, at markedet for både nye og brugte biler først for alvor reagerede på afgiftsændringer nogle måneder inde i året. Der er således også stor sandsynlighed for, at begge markeder skal et stykke ind i 2021, før konsekvenserne af de nye bilafgifter for alvor har sat sig i markedet.

Denne artikel er et udsnit af Bilbranchens seneste branche- og konjunkturanalyse Tendens, som du kan læse på linket nedenfor.

UD OVER RAMPEN TIL ET GRØNNERE ÅRTI

Tendens januar 2021
Kenneth L. Hjorth-Hansen

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3302
  • Mobil +45 4141 7791
  • E-mail klhh@di.dk

Relateret